El Parlament de Catalunya està tramitant la Proposició de llei de modificació de la Llei 14/2017, del 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania. En aquest sentit, la vicepresidenta de l’FMC i alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, ha comparegut aquest matí al Parlament de Catalunya per exposar el posicionament de l’FMC i formular propostes que es puguin incorporar en el text final de la llei

'Si creiem en la garantia d’ingressos que pot suposar l’Ingrés Mínim Vital (IMV) i la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), des del món local us oferim la nostra plena disposició', ha afirmat






16/02/2023

Aquesta proposició de llei pretén facilitar la complementarietat de les dos prestacions de garantia de garantia de rendes (RGC i IMV) i arribar a col·lectius no atesos, tenir major cobertura, aconseguir una major atenció a les situacions sobrevingudes de pobresa i augmentar la protecció a totes les famílies beneficiàries. També pretén millorar la capacitat de protecció tant en cobertura de persones en situació de pobresa com en quantitat aportada a cada unitat familiar.

Alba Pijuan, en la seva intervenció, ha traslladat que des de la Federació de Municipis de Catalunya "creiem que aquesta modificació és necessària per vetllar per la compatibilitat efectiva de les dues prestacions, així com la creació d’una nova prestació complementària de l’RGC”. No obstant això, també "insistim en què cal avaluar l’impacte de les mesures que s’adopten, les possibles duplicitats, les realitats a que responen aquestes prestacions i per això cal escoltar el món local. Els ajuntaments ens convertim en una font de garantia d’ingressos per a moltes famílies, ja que les prestacions d’urgència social, que són competència nostra, acaben sent estructurals i no puntuals, per fer front a problemàtiques socials com és la necessitat d’habitatge”, ha puntualitzat.

Pijuan també ha destacat que cal tenir en compte la compatibilitat d’altres ingressos i que no computin a efectes de l'RGC. Així, des de l’FMC "posem una èmfasi especial en la inclusió dels ajuts d’habitatge”. I ha afegit que "considerem favorables les propostes de la Proposició de llei però, atenent al pes que tenen les despeses d’habitatge per a moltes famílies, consideraríem interessant que s’ampliés la casuística per no computar els ajuts d’habitatge, anant més enllà del redactat actual que ho circumscriu als ajuts d’urgència per evitar desnonaments”.

També ha incidit en la compatibilitat de l’RGC i les rendes de treball: "és necessari avaluar el seu impacte i fer partícips els sindicats”. I finalment ha posat en valor la creació d’una nova prestació complementària de l’RGC: la prestació econòmica complementària per habitatge; i ha valorat positivament la compatibilitat amb la prestació per habitatge i l’RGC, en la mesura que les necessitats d’habitatge és un dels problemes més importants que tenim actualment: "des del món local assumim una gran despesa i cal abordar-ho amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per evitar duplicitats de prestacions en matèria d’habitatge ja existents”.