El vicepresident de la Federació de Municipis de Catalunya i alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, ha comparegut avui al Parlament, en la ponència que estudia el Projecte de llei de composició del Consell d'Educació de Catalunya per exposar el posicionament de l’FMC en relació amb aquesta proposta legislativa

En la seva intervenció ha mostrat un aspecte concret del projecte de llei que, per la seva afectació als governs locals, hauria de ser replantejat: el de la necessària presència i representació dels governs local en la composició del Consell Escolar de Catalunya






13/03/2023

"Els governs locals tenen un paper molt actiu en matèria d’educació i aquesta circumstància hauria de servir per justificar que, com a mínim, la representativitat dels ens locals fos la mateixa que actualment tenen reconeguda. El fet d’incorporar, en aquest Projecte de llei, nous actors al Consell Escolar de Catalunya és positiu per a la revitalització d’aquest òrgan, però des de l’FMC creiem que aquestes noves incorporacions no han d’anar en detriment de la d’altres agents que tenen un paper fonamental en l’articulació de les polítiques educatives” ha afirmat Eduard Rivas, afegint que "el fet que els governs locals integrin el sector de les administracions públiques que veu reduïda la seva presència no creiem que hagi de comportar la disminució de la representativitat local”.

El vicepresident ha continuat la seva intervenció manifestant la preocupació perquè aquest projecte de llei no concreta el nombre de representants que integren les vocalies del consell i els governs locals poden veure reduït el nombre de persones que els representen. A més, malgrat que des de fa molts anys que el món municipal desenvolupa estratègies d’èxit de millora de la realitat socioeducativa, sovint aquest esforç no és prou reconegut. El treball integrat entre els diferents agents i àmbits educatius i avançar en la gestió de l’educació des de l’aportació dels ajuntaments en el desplegament de polítiques educatives ha estat i és del tot necessari. La corresponsabilitat dels ajuntaments ha augmentat significativament en àmbits com la planificació educativa i la diversificació i això ha fet que avui cada vegada més ajuntaments estiguin ben preparats i disposats per assumir un protagonisme creixent en el desenvolupament de polítiques educatives. Però aquesta major implicació en matèria educativa no ha estat uniforme arreu del territori i, per això, "ara més que mai és necessari un major finançament en matèria de polítiques d’educació per tal que la descentralització i la corresponsabilitat siguin reals i no depenguin de factors com la grandària o les disponibilitats financeres dels pressupostos municipals”, ha afegit Rivas.

L’FMC va ser consultada quan aquesta iniciativa legislativa va ser tramitada per l’Administració de la Generalitat abans que es presentés en aquesta cambra legislativa. Eduard Rivas ha explicat que "en aquell tràmit, la nostra entitat ja va manifestar que en conjunt la iniciativa li semblava encertada, especialment pel que feia a la voluntat de complir amb el mandat establert en la LEC i amb la intenció d’actualitzar la seva composició, però al mateix temps, també va traslladar una única consideració, que la versió final del text presentada ara no contempla: la recança que la reformulació dels espais de participació per possibilitar l’entrada de nous agents de l’entorn educatiu, no suposi al mateix temps un retrocés de la representativitat del món local”.

Per tot el que s'ha exposat, ha conclòs que "des de l’FMC considerem que la proposta actual de composició que només garanteix una distribució en terços, però que no quantifica els nombre de representants que integra cadascun d’ells no garantirà una correcta representació dels governs locals; i , per això, demanem que es reconsideri aquest aspecte concret, prenent com a exemple el sistema actual de funcionament que sí que concreta el nombre de representants que té cadascun dels agents representats al Consell”.