Un reial decret publicat avui al BOE (RD 176/2023, de 14 de març, BOE número 63, de 15 de març) té per objecte desenvolupar de la Llei 13/2011, de 27 de maig, de regulació del Joc, pel que fa a les condicions de les polítiques de joc responsable o segur i de protecció de les persones consumidores que han de complir els operadors de joc
15/03/2023
Aquest reial decret consta d'un preàmbul, trenta-cinc articles agrupats en tres capítols, deu disposicions addicionals, una disposició derogatòria i sis disposicions finals.
El capítol I, rubricat «Disposicions generals», incorpora l'objecte de la norma, que consisteix en el desenvolupament de la Llei 13/2011, de 27 de maig, pel que fa a les condicions de les polítiques de joc responsable o segur i de protecció de les persones consumidores que han de complir els operadors de joc. A més, especifica el seu àmbit d'aplicació subjectiu i objectiu, en afectar els operadors que desenvolupin una activitat de joc compresa en l'àmbit d'aplicació de la Llei 13/2011, de 27 de maig, que estigui sotmesa a identificació d'usuari i amb compte de joc. Finalment, aquest capítol recull un conjunt de definicions.
El capítol II, denominat «Polítiques actives d'informació i protecció de les persones consumidores», es divideix en dues seccions diferenciades. En la secció 1ª es recullen previsions normatives sobre el responsable del joc segur, el pla de mesures actives i les obligacions de formació a les quals han d'ajustar-se els operadors de joc. En la secció 2a es recullen un conjunt d'obligacions generals d'informació i protecció destinades a la totalitat de la clientela dels operadors de joc. Així, en aquesta secció es recullen determinades obligacions d'informació per als portals web i aplicacions d'aquests operadors; l'enviament de missatges de caràcter informatiu; l'existència d'un servei telefònic per a la prestació d'informació i assistència en matèria de joc segur; s'estableixen, a més, un conjunt d'obligacions dirigides a la configuració de la sessió de joc per a tots aquells jocs oferts sota la llicència general de «Altres jocs» i la sessió de joc de loteria instantània, a la fixació de límits de participació en les apostes en directe, a la presentació dels resultats en els jocs, així com a la posada a la disposició de totes les persones usuàries d'un resum mensual de la seva activitat amb un contingut mínim.
El capítol III, amb la rúbrica de «Polítiques actives d'informació i protecció afegides per a determinats col·lectius de participants vulnerables o grups en risc», determina un conjunt de mesures de protecció més enllà de les previstes en el capítol II d'aquesta norma, que tenen per destinataris determinats col·lectius de jugadors, per a això es divideix en tres seccions diferenciades. La secció 1a, titulada «Participants amb un comportament de joc intensiu» estableix, en primer lloc, el conjunt de les obligacions de l'operador en la protecció d'aquest col·lectiu. D'aquesta manera, es preveu la remissió d'un missatge específic en el qual es posi en coneixement de la persona participant tant la seva categorització en aquest col·lectiu com determinades dades objectives relatius al seu patró de consum; també es preveu l'enviament d'un resum mensual de la seva activitat de joc, així com la prohibició de dipositar fons utilitzant targetes de crèdit mentre mantinguin aquesta condició. En segon lloc, aquesta secció també incorpora unes certes exigències dirigides a la protecció de participants joves, com ara la configuració d'un missatge reforçat per a nous jugadors pertanyents a aquest col·lectiu o la prohibició de l'oferta d'activitats promocionals l'objecte de les quals sigui aliè a l'activitat de joc desenvolupada per l'operador. A continuació, la secció 2ª estableix un conjunt d'obligacions específiques que es desplegaran a l'entorn de les persones participants amb comportaments de joc de risc; en aquest sentit, més enllà de procedir a la seva adequada detecció, els operadors hauran de posar en marxa un grup de mesures afegides de protecció, com ara la fixació d'una interacció específica amb aquests participants, la seva exclusió de les activitats de promoció i de la llista de clients privilegiats, les restriccions a les comunicacions comercials, l'obligació d'utilitzar mitjans de pagament nominatius de la seva titularitat i la prohibició de dipositar fons utilitzant targetes de crèdit. Finalment, la secció 3ª determina un conjunt de mesures dirigides a participants que hagin exercit les facultats d'autoexclusió i auto prohibició, com són la suspensió del compte de joc, la restricció en l'enviament de comunicacions comercials, la remissió de missatges específics d'autoconeixement o l'establiment de processos de seguiment i detecció de possibles suplantacions d'identitat per part de participants inscrits en el Registre General d'Interdiccions d'Accés al Joc.
Quant a les disposicions addicionals, la disposició addicional primera estableix l'obligació d'adhesió als sistemes de prevenció del risc de suplantació d'identitat posats a la disposició dels operadors per l'autoritat encarregada de la regulació; la disposició addicional segona habilita a l'autoritat encarregada de la regulació per a requerir la col·laboració de l'operador en l'àmbit de la sensibilització i promoció del joc segur. La disposició addicional tercera estableix la possibilitat que els operadors de joc comuniquin a l'autoritat encarregada de la regulació tant la decisió d'abordar possibles estudis sobre joc segur com el seu eventual resultat. La disposició addicional quarta estableix unes certes mesures específica dirigides a l'activitat de joc presencial de tots els operadors de joc, incloent a aquells que comercialitzen jocs de loteria d'àmbit estatal. Igualment, la disposició addicional cinquena, determina els preceptes que són aplicable a aquells operadors de joc que, de manera exclusiva, desenvolupin una activitat de joc no sotmesa a identificació d'usuari i compte de joc. La disposició addicional sisena estableix un termini d'adaptació dels jocs ja comercialitzats pels operadors a determinades obligacions relacionades amb la presentació de resultats. La disposició addicional setena, per part seva, es dedica a la necessitat d'analitzar les possibilitats d'identificació de les targetes de crèdit utilitzades en serveis de moneder electrònic. La disposició addicional octava introdueix una previsió d'aplicació particular per a l'Organització Nacional de Cecs Espanyols, atenent el seu règim específic de control públic. La disposició addicional novena estableix la possibilitat que l'autoritat encarregada de la regulació del joc determini un model d'avaluació de risc dels jocs des de la perspectiva del seu potencial addictiu. Finalment, la disposició addicional dècima determina el marc de revisió dels serveis d'atenció especialitzada per a la clientela privilegiada existent.
La disposició derogatòria única preveu la derogació expressa del títol II del Reial decret 958/2020, de 3 de novembre, una vegada hi hagi entrada en vigor aquest reial decret, perquè les mesures contingudes en aquest reial decret s'han incorporat a aquesta nova norma reglamentària.
Finalment, la disposició final primera modifica determinades disposicions del Reial decret 1614/2011, de 14 de novembre, pel qual es desenvolupa la Llei 13/2011, de 27 de maig, de regulació del joc, quant a llicències, autoritzacions i registres del joc, d'entre les quals destaquen aquelles que tenen per finalitat permetre la inscripció en el RGIAJ de persones que s'hagin inscrit en un registre d’auto prohibits d'una autoritat de joc d'una comunitat autònoma amb la qual s'hagi subscrit un conveni. La disposició final segona, per part seva, modifica la definició de joc responsable o segur establerta en el Reial decret 958/2020, de 3 de novembre, de comunicacions comercials de les activitats de joc. La disposició final tercera determina que, en un termini de dos anys, l'autoritat encarregada de la regulació del joc desenvoluparà un mecanisme de detecció de comportaments de risc que serà utilitzat per tots els operadors en els termes que determini aquesta autoritat. La disposició final quarta faculta a la persona titular del Ministeri de Consum per a desenvolupar i executar el que es disposa en aquest reial decret. La disposició final cinquena estableix el títol competencial d'aquesta norma, mentre que la disposició final sisena estableix la seva entrada en vigor, que determina que el reial decret entrarà en vigor als sis mesos de la seva publicació en el «Butlletí Oficial de l'Estat», amb excepció de: a) Els articles 13, 14, 15, 16, 17, 21, 23 i 30, que entraran en vigor als dotze mesos de la seva publicació; i b) la modificació del Reial decret 1614/2011, de 14 de novembre, prevista en la seva disposició final primera, que entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el «Butlletí Oficial de l'Estat», excepte la modificació de l'article 38.1 de l'esmentat reial decret, que entrarà en vigor als dotze mesos de la seva publicació.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.