ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions SòlidesMentre que la majoria dels treballadors/es municipals malden per oferir un servei satisfactori, sovint sense disposar de suficients recursos ni dels mitjans tecnològics idonis, és freqüent que la ciutadania tingui la percepció que les interaccions amb l'administració local són feixugues i excessivament burocràtiquesCom poden els ajuntaments millorar l'experiència dels ciutadans i ciutadanes al relacionar-se amb l'administració local?
20/03/2023
D'entrada, el fet de situar el focus en la satisfacció de l'usuari/a ja és un important canvi de perspectiva que pot contribuir a millorar els procediments administratius. Un segon aspecte previ a tenir en compte és que la digitalització no és la formula que portarà, per se, la solució de tots els "mals”; si no va acompanyada d'un redisseny funcional i d'una racionalització dels processos: la introducció de procediments electrònics no generarà gaires beneficis en termes d'eficiència.
Anant un pas més enllà de les recurrents (i insuficients) solucions tecnològiques, el document identifica 3 factors transversals que poden impulsar un salt de qualitat estructural en l'atenció a la ciutadania:
- La personalització: disposant de mecanismes segurs per reconèixer les persones i les seves famílies els governs locals poden ajustar automàticament la interacció amb l'usuari/a a les seves circumstàncies específiques i, fins i tot, avançar-se a les seves necessitats.
- Les finestretes úniques: centralitzant l'atenció en únic taulell s’alleugereixen enormement els tràmits administratius i es possibilita l'habilitació d'opcions d'autoservei.
- La simplificació dels tràmits: aprofitant les possibilitats de les noves tecnologies es poden simplificar i agilitzar molt els processos administratius. Parlem de solucions com ara: formularis que s'autocompletin, fluxos entre departaments automatitzats, integració de bases de dades, etc.
De la mateixa manera que quan hi ha un funcionament ineficient es produeix un efecte bola de neu que provoca una percepció per part de ciutadans i ciutadanes i de treballadors/es pitjor de la que existeix en realitat, quan s'adopten mesures de millora com les exposades es produeix l'efecte contrari generant-se una espiral positiva que multiplica el resultat els esforços fets. Més que una qüestió de recursos és, doncs, una qüestió de voluntat, i de començar a fer passos de manera coordinada i en la direcció adequada.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.