El dimecres 1 de març del 2023 es va celebrar la 23a Assemblea General de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat a Mataró. En ella es va aprovar la integració dels ajuntaments de Cabrera de Mar i de Santa Maria de Besora, i de l’entitat Pla estratègic metropolità de Barcelona. Amb aquestes incorporacions, la Xarxa està formada per 320 ens locals, incloent-hi 276 municipis de la província de Barcelona i de la resta de Catalunya, 18 entitats supramunicipals —les quatre diputacions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i diversos consells comarcals—, i un seguit d’observadors, entre els quals es troben la Generalitat, mancomunitats, consorcis, instituts i associacions de municipis, a més d’alguns ens dels territoris espanyol i andorrà






21/03/2023

A l’assemblea es va presentar la Memòria de balanç del mandat 2019-2023, que dona resposta als objectius i reptes aprovats en el Pla Estratègic de la Xarxa 2020-2023: noves mirades, nous compromisos.

En el segon bloc de l'Assemblea es van fer diverses intervencions de membres de la Xarxa per compartir projectes i identificar reptes pendents.

Finalment, l'Assemblea va aprovar la Declaració de Mataró: Ciutats i pobles sostenibles com a resposta a les crisis globals, que posa de manifest que l’emergència climàtica, la sequera, la pèrdua de biodiversitat, la pandèmia, els conflictes bèl·lics, la crisi de recursos, l’augment de preus dels subministraments i de l’energia: més que mai, la situació del planeta afecta el dia a dia de les ciutats i els pobles i de la gent que hi viu. En tant les problemàtiques planetàries afecten directament el món local, aleshores, en justa reciprocitat, la resposta a la crisi global ha de comptar també amb el concurs de les ciutats i dels pobles.