ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sosteniblesEls reptes de mobilitat que han d'afrontar les grans ciutats són molt diferents dels que es troben les ciutats mitjanes o petites. Això fa que també hagin de ser molt diferents els plans que cal adoptar per impulsar la mobilitat sostenible en un i altre context
21/06/2023
Tal com reflecteix aquesta guia, dirigida específicament al disseny de Plans de Mobilitat Sostenible Urbana de municipis petits i mitjans, en aquest tipus de contextos urbans les distàncies acostumen a ser relativament petites, els recursos són molt més limitats que en el cas de grans ciutats, els fluxos de desplaçaments quotidians amb els municipis del voltant tendeixen a ser molt intensos, la dependència del cotxe està més arrelada, i el personal tècnic de l'ajuntament està menys familiaritzat amb la gestió de xarxes de transports públics complexes.
Tenint en compte aquestes especificitats, la guia destaca 8 principis clau a l'hora d'abordar l'elaboració de Plans de Mobilitat Sostenible Urbana per a ciutats mitjanes i petites, que són: 1) planificar una mobilitat sostenible per a l'àrea urbana funcional, 2) promoure la cooperació entre departaments municipals (transports, urbanisme, medi ambient, serveis socials, desenvolupament econòmic, etc.) i entre municipis confrontants, 3) implicar la ciutadania els representants de la societat civil, 4) preveure les necessitats de mobilitat actuals i futures, 5) treballar amb una visió a llarg termini, 6) dissenyar el sistema de transports des d'una perspectiva integrada, 7) incloure indicadors d'avaluació d'impacte, i 8) establir mecanismes de revisió periòdica del Pla.
L'experiència de diverses ciutats europees pioneres en aquesta matèria (Leuve, Pontevedra, Örebro, Lund, Ginosa, Bolzano, Griesheim, Houten, etc.) demostra les potencialitats d’aquest enfocament, concretat amb exemples com ara: l'habilitació de rutes escolars sostenibles i segures, la instal·lació d'equipaments per crear carrers on jugar, la col·laboració entre municipis per a la construcció de carrils bici interurbans, la planificació d'un procés gradual d’illes de vianants al centre, la implementació de reformes provisionals per confirmar la idoneïtat dels canvis abans de fer les obres definitives, la posada en marxa de minubusos a demanda per comunicar zones residencials o la creació d'un partenariat públic-privat per oferir un servei de carsharing.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.