Aquest matí ha tingut lloc la primera sessió de la 36a edició del Seminari de Dret Local de l'FMC. La inauguració ha anat a càrrec del nou president de l’FMC, Eduard Rivas, alcalde d’Esparreguera, i de Juli Ponce, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i director del Seminari

En aquesta primera sessió parlem de la funció pública i de les competències locals després de 10 anys de l’LRSAL






20/10/2023

Eduard Rivas, en la seva primera intervenció com a nou president de l'entitat, ha posat en valor aquest seminari com un dels pilars fonamentals de la formació que s'organitza des de l'FMC, i ha destacat que: "com sempre, continuem mirant endavant, creant xarxes de relacions, teixint complicitats i trobant solucions compartides a tot allò que preocupa els governs locals". I ha finalitzat donant la benvinguda als més de 250 alumnes que ens acompanyeu avui, "gràcies per acompanyar-nos en aquesta nova edició del Seminari de Dret Local que avui comença i que espero que us resulti d’utilitat i us ajudi en el desenvolupament de la vostra tasca diària".

El primer ponent, Miguel Sánchez Morón, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat d’Alcalà d’Henares, ha fet un balanç general sobre l’aplicació de la reforma que va suposar la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP), balanç que, segons ell, presenta coses positives i coses negatives, ja que la reforma de l’EBEP és també una reforma inacabada i el seu futur depèn de la voluntat dels governs i de les capacitats de gestió a cada administració pública.

En la segona ponència Alfred Lacasa Tribó, secretari de l’Ajuntament de Blanes, explica les competències locals en l’actualitat després de 10 anys de la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (LRSAL). Informa sobre eren els seus objectius, enumera la tipologia de les competències locals, s’endinsa en les sentències del Tribunal Constitucional que resolen les impugnacions de la LRSAL (en especial l’STC 107/2017, de 21 de setembre de 2017, que resol el conflicte en defensa de l’autonomia local plantejat per 2.393 municipis) i la legislació catalana que atribueix competències als ens locals; parla de l’exercici de les competències locals (quina és la situació dels serveis públics, els monopolis locals i les activitats econòmiques: la connexió entre el règim local i la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i la no duplicitat com a paràmetre de control); dona apunts de la relació entre l’LRBRL, l’LRJSP i l’LCSP des de l’òptica dels serveis públics locals; i finalment posa com a exemple un cas pràctic: el finançament del consorci públic centre d’educació especial Montserrat Montero de Granollers i apunta algunes idees per un sector públic local millor.

En els grups de treball, es parlarà dels acords adoptats per òrgan incompetent: nul·litat o anul·labilitat, a càrrec de David Cabezuelo Valencia, secretari de l'Ajuntament Sabadell; i de les modificacions del TRLUC introduïdes per la Llei 3/2023, de 16 de març, a càrrec de Gemma Segura López, advocada. Cabezuelo afirma que dins de la invalidesa dels actes administratius hi ha dues categories: l’anul·labilitat, que és la regla general per sancionar els actes administratius il·legals que incorrin en qualsevol infracció de l’ordenament jurídic i la nul·litat de ple dret, que és l’excepció i només es dona en els supòsits legalment taxats que constitueixen les vulneracions més greus de l’ordenament jurídic; i analitza totes dues categories. Per acabar, Segura parla del sòl no urbanitzable, el tanteig i retracte, les llicències: informes d’idoneïtat tècnica, la densitat de l’ús residencial i dels plans urbanístics per a la implantació d’actuacions declarades d’interès general superior.