Acord GOV/231/2023, de 21 de novembre, publicat al DOGC número 9047, de 23 de novembre de 2023
23/11/2023
L'article 4.b de la Llei 21/2003, de 4 de juliol, de foment
de la pau, estableix que l'Administració de la Generalitat i els ens locals,
d'acord amb les seves competències en l'àmbit de la convivència ciutadana, el
foment del diàleg i la solució pacífica de conflictes, han de promoure la
mediació en els conflictes ciutadans a l'àmbit municipal.
El 4 de novembre de 2021, el Parlament de Catalunya va
aprovar la Moció 35/XIV, sobre l'estat de l'Administració de justícia, instant
el Govern a aprovar un pacte català per la justícia que abordi de manera
integral tots els aspectes que afecten el servei de justícia, i a presentar-lo
al Parlament. A més, la Resolució 611/XIV, de 2 de març de 2023, del Parlament
de Catalunya, insta el Govern a mantenir el servei de mediació i resolució
alternativa de conflictes en casos d'insolvència. També insta a reforçar els
mecanismes d'informació, formació i promoció de la mediació i altres sistemes
alternatius de resolució de conflictes, col·laborant amb col·legis
professionals i agents socials i econòmics que ja desenvolupen aquesta tasca.
En línia amb les directrius del Pla de Govern de l'actual
legislatura, el Departament de Justícia, Drets i Memòria té com a objectiu
estratègic promoure la mediació i els procediments alternatius de resolució de
conflictes (ADR). Això implica posar èmfasi en accions que destaquin les
persones, analitzin detalladament els àmbits de relació i utilitzin estratègies
dinàmiques i creatives a nivell territorial. Cal reforçar la mediació per
agilitzar la justícia i impulsar els mecanismes alternatius de resolució de
conflictes mitjançant convenis amb corporacions de dret públic, altres entitats
i administracions públiques.
En l'actualitat, molta part de la ciutadania desconeix la
mediació. La DGDEJM no pot garantir un accés generalitzat, ja que es desconeix
l'abast real dels serveis i professionals que ofereixen la mediació al
territori i el seu nivell de consolidació. A més, no tots els ajuntaments ni
consells comarcals disposen de serveis de mediació. El Departament de Justícia,
Drets i Memòria només té convenis per al Servei d'Informació Mediadora (SIM)
amb 10 ens locals i 6 convenis amb altres entitats. Cal ampliar les col·laboracions
i realitzar un seguiment més actiu. El Registre de persones mediadores del CMC
no cobreix tot el territori i tampoc hi ha el Servei d'Orientació Mediadora
(SOM) en totes les àrees, ni una xarxa intermunicipal de serveis de mediació.
Per tant, cal una actuació concreta i efectiva en determinades àrees del
territori mitjançant mecanismes de prevenció i gestió de conflictes, i, quan
sigui necessari, mitjançant la signatura de convenis de col·laboració amb
l'Administració local.
Davant d'aquest escenari, la DGDEJM proposa dissenyar i
implementar una xarxa per al foment i la difusió de la mediació al món local a
tot Catalunya. Això està en línia amb la política pública per a la prevenció,
gestió i resolució extrajudicial de conflictes a Catalunya, amb l'objectiu de
millorar l'accés de la ciutadania a la mediació i altres ADR, i assegurar el
dret a la segona oportunitat.
Les tasques associades a aquest objectiu no són estructurals
ni responen a les necessitats permanents del Departament de Justícia, Drets i
Memòria, ja que es desconeix l'abast actual dels serveis de mediació i ADR, i
quin serà el nivell de demanda consolidat d'aquests serveis un cop les
administracions locals difonguin i facilitin la mediació en el seu
funcionament. Així, cal dur a terme una avaluació de la demanda i la
implementació d'aquest servei a tot el territori i en tots els àmbits
necessaris, amb la signatura de nous convenis de col·laboració quan sigui
necessari. Per a això, es proposa la creació d'un programa temporal adscrit a
la DGDEJM.
La vigència del programa comença l'1 de març de 2024.