ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles
Les noves tecnologies estan modificant des de fa anys, de manera gradual i a vegades imperceptible, els sistemes de transport públic
Amb l’aplicació de les eines i polítiques adequades la tecnologia actual pot accelerar aquesta transformació possibilitant un salt endavant en la qualitat, en la velocitat, en la comoditat i en la reducció de costos dels serveis de transport
18/09/2024
L'aplicació de les noves tecnologies a la xarxa de transport
públics ha passat de ser una oportunitat a ser una realitat a la majoria de
municipis, que han anat equipant els vehicles, des d'autobusos fins a camions
d'escombraries, amb dispositius connectats que permeten conèixer-ne la
localització a temps real, detectar incidents, identificar condicions
perilloses, reportar vies deteriorades que requereixen operacions de
manteniment o recopilar dades (d'horaris, temps de trajecte, usuaris,
congestions, retards, velocitat mitjana, etc.) que són de gran valor per
optimitzar la gestió del servei.
Un bon exemple de les possibilitats que ofereix actualment
la tecnologia aplicada a aquesta matèria és la instal·lació de càmeres amb
intel·ligència artificial en els autobusos urbans de Memphis (Tennesse) o del
Districte Sanitari de Costa Mesa (Califòrnia) que, gràcies a un software
desenvolupat en col·laboració amb les empreses tecnològiques Egen i Google, permeten
detectar i reportar de manera automàtica als serveis municipals competents la
localització de carrers amb paviments deteriorats i edificis abandonats.
Els ajuntaments es troben, doncs, davant l'oportunitat de
fer realitat un canvi de paradigma en la gestió dels serveis urbans que, amb
els recursos tecnològics i de capacitació adequats, els pot permetre: passar
d'una operativa basada en mètodes reactius a una metodologia preventiva o fins
i tot predictiva, estalviar una elevada quantitat de recursos humans i
econòmics dedicats fins ara a funcions de supervisió o control i que ara es
poden destinar a millorar la qualitat o la freqüència del servei, simplificar i
fer més confortable la utilització dels transports públics, o optimitzar l'ús
de les infraestructures disponibles.