ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

Els serveis de vehicles compartits (bicicletes, patinets, motos, etc.) són un element cada vegada més present en el paisatge urbà

Hi ha qui argumenta que aquest servei pot esdevenir una amenaça per a la viabilitat dels transports públics ja que la seva comoditat i baix cost pot acabar provocant un efecte desplaçament d'usuaris, però les evidències desmenteixen aquesta percepció






03/02/2025

A partir de les dades d’evolució del nombre d’usuaris de la nova línia de metro inaugurada a Jakarta (Indonèsia) i del servei de motosharing disponible en les proximitats de les noves estacions aquest article analitza si ambdós serveis de transport són complementaris o substitutius. els resultats ens situen en la hipòtesi de la complementarietat: el nombre de desplaçaments amb moto de lloguer amb punt d'inici o de finalització en una de les estacions de la nova línia de metro es va incrementar en un 86%, i la distància mitjana dels desplaçaments en moto es va reduir un 16%.

És evident, doncs, que el motosharing ha esdevingut en el cas de Jakarta un valuós servei de connexió d'última milla amb el metro i, per tant, que amb les condicions adequades és possible que ambdós serveis de transport urbà, lluny de competir, acabin tenint una relació de simbiosi i afavorint el progrés cap a un sistema de mobilitat més sostenible.