Per tal que circular en bicicleta per la ciutat sigui una alternativa atractiva és essencial oferir unes infraestructures segures i de qualitat. Però per millorar-les és imprescindible disposar de dades de desplaçaments reals i d'usuaris potencials, i això no és tant senzil. Fins ara l'única manera d’obtenir aquesta informació era instal·lar sensors de detecció de trànsit de bicicletes, una eina que només permet tenir dades d'alguns punts concrets ja que és molt car instal·lar-ne a tots els carrils bici






20/12/2018

Amb la generalització de les aplicacions de navegació i d'activitat física en els dispositius mòbils la situació ha canviat dràsticament. Aquestes noves tecnologies han generat un jaciment de dades exhaustiu, precís, assequible, associat a dades sociodemogràfiques i amb possibilitat de disposar-ne a temps real. Aconseguir i explotar aquestes dades requereix d'acords de col·laboració amb les aplicacions (Google maps, Strava, Endomondo, etc.) i el desenvolupament de l'expertesa necessària per part dels tècnics municipals.

A Alemanya ja hi ha diverses ciutats (com per exemple Dresden, Leipzig i Mainz) que han començat a aprofitar aquesta tecnologia per planificar la mobilitat urbana en bicicleta: detectant les zones amb més trànsit, mancances a la xarxa de carrils bici, identificant els punts d'inici i de destinació de cada trajecte, la velocitat, etc.