Reial decret-llei 24/2018, de 21 de desembre, publicat al BOE número 312, de 27 de desembre de 2018
27/12/2018
La pròrroga automàtica dels PGE per a l'any 2018, en aplicació de la previsió continguda en l'article 134.4 de la Constitució, porta aparellada la impossibilitat de fer efectiu l'increment de les retribucions del personal al servei del sector públic amb efectes des del 1 de gener de el 2019.
Així mateix, tenint en compte que el contingut de l'article 18 de la LPGE per a 2018 té el caràcter de norma bàsica aplicable a totes les administracions públiques, si la mateixa no patís modificació, a partir l'1 de gener de 2019 es congelarien les retribucions de tots els empleats del sector públic autonòmic i local, sense que hi hagi raons de política econòmica que justifiquin aquesta situació. A això se suma la necessitat que les administracions autonòmiques i locals puguin traslladar en temps i forma a la seva pròpia normativa pressupostària els criteris de increment retributiu per a l'exercici 2019, sobretot si es tenen en compte les properes convocatòries electorals que tindran lloc en l'àmbit autonòmic i local que ve any. La dissolució i constitució dels nous òrgans legislatius competents per aprovar els seus pressupostos podria suposar que l'increment retributiu no pogués aplicar-se en aquest exercici.
Quant al contingut d'aquest reial decret llei, el mateix dóna compliment als acords amb les organitzacions sindicals en matèria retributiva, assolits en el marc de l'II Acord per a la millora de l'ocupació pública i les condicions de treball, signat pel Govern d'Espanya i les organitzacions sindicals CCOO, UGT, i CSIF. L'Acord estableix un marc plurianual que s'estén entre els anys 2018 al 2020, en què es preveu un increment salarial fix, més un percentatge addicional d'increment lligat al creixement de l'economia, que han de recollir les successives lleis de pressupostos generals de l'Estat.
Increment retribució personal al servei del sector públic (art. 3)
Durant el 2019, les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior al 2,25% respecte a les vigents a 31 de desembre de 2018, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a l'antiguitat d'aquest, i sense considerar a aquests efectes les despeses d'acció social que, en termes globals, no podran experimentar cap increment en 2019 respecte a les de 2018.
Addicionalment, si l'increment del PIB a preus constants del 2018, arribés o superés el 2,5& s'afegirà, amb efectes d'1 de juliol de 2019, un altre 0,25% d'increment salarial. I, per a un creixement inferior al 2,5%, l'increment disminuirà proporcionalment en funció de la reducció que s'hagi produït sobre el 2,5% esmentat, de manera que els increments globals resultants seran: PIB igual a 2,1: 2,30%; PIB igual a 2,2: 2,35%; PIB igual a 2,3: 2,40%; i PIB igual a 2,4: 2,45%.
A més, es podrà autoritzar un increment addicional del 0,25% de la massa salarial per a, entre altres mesures, la implantació de plans o projectes de millora de la productivitat o l'eficiència, la revisió de complements específics entre llocs amb funcions equiparables, l'homologació de complements de destinació o l'aportació a plans de pensions. A les administracions i la resta d'entitats del sector públic en situació de superàvit pressupostari en l'exercici 2018, aquest increment addicional podrà arribar al 0,3%.
Aportacions plans de pensions o contractes d’assegurança (art. 3.3)
Al sector públic es podran realitzar aportacions a plans de pensions d'ocupació o contractes d'assegurança col·lectius, sempre que no se superi l'increment global fixat.
Massa salarial personal laboral (art. 3.4)
La massa salarial del personal laboral, que podrà incrementar-se en el percentatge màxim previst, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes objecte de comparació, que està integrada pel conjunt de les retribucions salarials i extrasalarials meritades per aquest personal l'any anterior, tenint en compte l'increment anual consolidat del 1,75% autoritzat per 2018. S'exceptuen, en tot cas: a) Les prestacions i indemnitzacions de la Seguretat Social; b) Les cotitzacions al sistema de la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador; c) Les indemnitzacions corresponents a trasllats, suspensions o acomiadaments; i d) Les indemnitzacions o bestretes per despeses que haja realitzat el treballador.
Sou i triennis (art. 3.5.2)
Els funcionaris als quals resulta d'aplicació l'article 76 TRLEBEP percebran, en concepte de sou i triennis, en les nòmines ordinàries de gener a desembre de 2019, les quanties referides a dotze mensualitats que es recullen a continuació:
Grup/Subgrup EBEP Sou (euros) Triennis (euros)
A1 14.124,96 543,48
A2 12.213,48 443,16
B 10.676,16 388,92
C1 9.170,28 335,40
C2 7.632,12 228,24
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) 6.985,32 171,84
Pagues extraordinàries (art. 3.5.2)
Els funcionaris a què es refereix el punt anterior percebran, en cadascuna de les pagues extraordinàries dels mesos de juny i desembre en l'any 2019, en concepte de sou i triennis, els imports que es recullen a continuació:
A1 726,35 27,95
A2 742,29 26,93
B 768,94 28,02
C1 660,48 24,14
C2 630,21 18,84
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) 582,11
Equivalències grups de classificació (art. 3.6)
Grup A Llei 30/1984: subgrup A1 EBEP
Grup B Llei 30/1984: subgrup A2 EBEP
Grup C Llei 30/1984: subgrup C1 EBEP
Grup D Llei 30/1984: subgrup C2 EBEP
Grup I Llei 30/1984: Agrupacions professionals EBEP
Adequacions retributives singulars (art. 3.7)
El que disposen els apartats anteriors s'ha d'entendre sense perjudici de les adequacions retributives que, amb caràcter singular i excepcional, resulten imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d'efectius assignats a cada programa o pel grau de consecució dels objectius fixats a aquest.
Increments retributius negociats per sobre del límit fixat per la LPGE (art. 3.8)
Els acords, convenis o pactes que impliquin creixements retributius superiors als fixats en aquest article hauran d'experimentar l'oportuna adequació, esdevenint inaplicables les clàusules que s'oposin a aquest.
Règim retributiu dels membres de les corporacions locals (art. 18):
El límit màxim total que poden percebre els membres de les corporacions locals per tots els conceptes retributius i assistències, exclosos els triennis als quals, si és el cas, tinguin dret aquells funcionaris de carrera que es trobin en situació de serveis especials, serà el que es recull a continuació, atenent a la seva població:
Habitants Referència - Euros
Més de 500.000 106.130,60
300.001 a 500.000 95.517,54
150.001 a 300.000 84.904,46
75.001 a 150.000 79.598,46
50.001 a 75.000 68.985,42
20.001 a 50.000 58.372,36
10.001 a 20.000 53.065,30
5.001 a 10.000 47.759,30
1.000 a 5.000 42.452,24
En el cas de corporacions locals de menys de 1.000 habitants, és aplicable la següent escala, atenent la seva dedicació:
Dedicació Referència - Euros
Dedicació parcial al 75%. 31.839,20
Dedicació parcial al 50%. 23.348,55
Dedicació parcial al 25%. 15.920,13
Les quanties dels límits recollits en aquesta disposició inclouen un augment del 2,25% respecte de les vigents a 31-12-2018. Així mateix s'aplicarà l'increment retributiu addicional vinculat a l'evolució del PIB que, d'acord amb l'article 3 .dos, s'aprovi per al personal del sector públic.
Recuperació de la paga extraordinària i addicional del mes de desembre de 2012 (art. 22)
Les administracions i la resta d'entitats que integren el sector públic que no haguessin abonat la totalitat de les quantitats efectivament deixades de percebre com a conseqüència de la supressió de la paga extraordinària, així com de la paga addicional de complement específic o pagues addicionals equivalents , corresponents al mes de desembre de 2012, per aplicació del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, podran procedir a la devolució, tenint en compte la seva situació economicofinancera.
La devolució es realitzarà en els mateixos termes i amb el compliment dels requisits assenyalats en la DA 12ª de la LPGE de 2015, en l’art. 1 del RDL 10/2015 i en la DA 12ª de la LPGE de 2016.
Restabliment de les retribucions minorades en quanties no previstes en les normes bàsiques de l'Estat (art. 23)
Les administracions i la resta de les entitats que integren el sector públic que en exercicis anteriors haguessin minorat les retribucions dels seus empleats en quanties no exigides per les normes bàsiques de l'Estat o que no hagin aplicat els increments retributius màxims previstos en les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat, podran restablir les quanties vigents abans de la minoració o les que corresponguin fins a aconseguir l'increment permès a les lleis de pressupostos.
Les quantitats que es meriten en aplicació d'aquesta mesura no tindran la consideració d'increments retributius dels regulats en la corresponent Llei de pressupostos generals de l'Estat.
Aquesta mesura només es pot aprovar per les administracions i entitats que compleixin els objectius de dèficit i deute, així com la regla de despesa, en els termes que resulten de l’art. 17. 3 i 4 de la LOEPSF. A aquests efectes, el límit de deute que s'ha de considerar per a cadascuna de les entitats locals és el que fixen les lleis de pressupostos generals de l'Estat o la legislació reguladora de les hisendes locals en matèria d'autorització d'operacions d'endeutament.
Complements personals i transitoris (DT 2ª)
Els complements personals i transitoris i altres retribucions que tinguin caràcter anàleg es regiran per la seva normativa específica i pel que disposa aquest Reial decret llei.
Els complements personals i transitoris reconeguts es mantindran en les mateixes quanties que a 31 de desembre de l'any anterior, sent absorbits per les millores que puguin derivar-se del canvi de lloc de treball. Fins i tot en el cas que el canvi de lloc de treball determini una disminució de retribucions, es manté el complement personal transitori fixat en produir-se l'aplicació del nou sistema, a l'absorció del s'imputaran les millores que puguin derivar-se del canvi de lloc de treball.
A l'efecte de l'absorció prevista en els paràgrafs anteriors, l'increment de retribucions de caràcter general que s'estableix en aquest reial decret llei només es computarà en el 50% del seu import, entenent que tenen aquest caràcter el sou, referit a catorze mensualitats, el complement de destinació i l'específic.
En cap cas es consideraran els triennis, el complement de productivitat, ni les gratificacions per serveis extraordinaris.
El reial decret llei entra en vigor l'endemà de la publicació en el BOE.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.