Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, publicada al BOE número 52, d’1 de març de 2019

04/03/2019

Segons la resolució, les administracions públiques són competents per establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que estableixen els articles 47 i 51 TRLEBEP, i aquesta competència ha de ser exercida respectant, al seu torn, el que estableix l'article 37.1.m) del mateix text legal, que assenyala com a matèries objecte de negociació les referides a calendari laboral, horaris, jornades i permisos. La LPGE de 2018, a través de la seva disposició addicional 144 fixa noves mesures que afecten el règim de jornada i horaris dels empleats i empleades públics, i aquest és el motiu pel qual s’aprova la resolució. D’altra banda, la Resolució també inclou diverses mesures orientades a millorar la conciliació de la vida personal, familiar i professional. Entre les que figura una bossa d'hores de lliure disposició acumulables entre si, de fins a un 5% de la jornada anual, dirigida de forma justificada a la cura i atenció de gent gran, persones amb discapacitat, fills o filles menors i menors subjectes a tutela o acolliment.

Segons disposa el seu punt 1.1, la disposició només s’aplica a l’AGE i els seu sector públic, així com a les entitats gestores i serveis comuns de la Seguretat Social. Però cal tenir present que, segons la DA 144a de la LPGE de 2018, la regulació estatal de jornada i horari tindrà caràcter supletori mentre les entitats locals no aprovin una regulació de la seva jornada i horari de treball, previ acord de negociació col·lectiva.

Segons el punt 3.1 de la disposició, "la durada de la jornada general serà de 37 hores i mitja setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput anual, equivalent a mil sis quaranta-dues hores anuals”, mentre que "la durada de la jornada del personal que ocupi llocs de treball considerats d'especial dedicació serà de 40 hores setmanals, sense perjudici de l'augment d'horari que excepcionalment sigui necessari per necessitats del servei”.    

La distribució de la jornada setmanal es realitzarà segons determina el punt. 3.2 de la resolució, establint-se una regulació per la jornada de matí, matí i tarda, i tarda. Igualment, la resolució  estableix que els calendaris laborals podran establir altres límits horaris màxims i mínims que permetin completar el nombre d'hores addicionals necessàries per assolir la durada total de la jornada en totes les seves modalitats. I que també es podran establir altres límits horaris per a la presència obligada del personal en el cas d’oficines i de serveis públics que hagin d’atendre el públic.

La resolució també estableix que durant la jornada de treball es podrà gaudir d'una pausa per un període de 30 minuts, que es computarà com a treball efectiu. Aquesta interrupció no podrà afectar la prestació dels serveis, establint una franja horària preferent en funció de si es gaudeix d’una jornada de matí i tarda o d’especial dedicació, o d’una jornada de tarda.

La disposició també estableix la regulació de la jornada intensiva d’estiu,  i la possibilitat d’establir horaris especials.