Aquest Reial decret llei 6/2019, d’1 de març, publicat al BOE número 57, de 7 de març de 2019, conté 7 articles que es corresponen amb la modificació de set normes amb rang de llei que incideixen de manera directa en la igualtat entre dones i homes

11/03/2019

­ L'article 1 planteja la modificació de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i pretén essencialment estendre l'exigència de redacció dels plans d'igualtat a empreses de cinquanta o més treballadors, creant l'obligació d'inscriure els mateixos en el registre que es desenvoluparà reglamentàriament..

­ L'article 2 assumeix la reforma del text refós de l'Estatut dels Treballadors, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i planteja, resumidament: remarcar el dret dels treballadors a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral; així com establir expressament el dret del treballador a la remuneració corresponent al seu treball, plantejant la igualtat de remuneració sense discriminació. En particular, s'introdueix en el nostre ordenament el concepte de «treball d'igual valor.»

­ L'article 3 modifica del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat per Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i és un reflex en el sector públic de les mesures més amunt plantejades per a la resta de les treballadores i els treballadors.

­ Els articles 2 i 3 del Reial decret llei equiparen, en els seus respectius àmbits d'aplicació, la durada dels permisos per naixement de fill o filla de tots dos progenitors. Aquesta equiparació es porta a terme de forma progressiva, en els termes previstos en les disposicions transitòries de l'Estatut dels Treballadors i l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic introduïdes per aquest Reial decret llei.

­ L'article 4 preveu l'adaptació de la normativa de Seguretat Social a les mesures previstes en la regulació laboral, redefinint les prestacions a la llum dels nous drets. Es crea una nova prestació per a exercici coresponsable de la cura del lactant d'acord amb les novetats introduïdes tant en l'Estatut dels Treballadors com en l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.  Així mateix, aquest article també inclou una mesura com és la recuperació del finançament de les quotes del conveni especial dels cuidadors no professionals de les persones en situació de dependència a càrrec de l’AGE.

­ L'article 5 conté una modificació de la disposició seixantena primera de la Llei 2/2008, de 23 de desembre, de Pressupostos General de l'Estat per a 2009, relativa al Fons de suport per a la promoció i desenvolupament d'infraestructures i serveis del Sistema d'Autonomia i atenció a la Dependència i dels Serveis Socials.

­ L'article 6, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost; té com a objectiu definir millor el tipus infractor corresponent a l'incompliment de les obligacions empresarials relatives als plans i mesures d'igualtat

­ L'article 7 conté les adaptacions necessàries per a incloure les noves prestacions sobre la coresponsabilitat en la lactància en l'acció protectora del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social.

Totes aquestes mesures que entraran en vigor de manera immediata, el Govern reforçarà les polítiques públiques destinades a l'atenció i cures dels i les menors, així com de les persones en situació de dependència. Això inclourà actuacions com l'elaboració d'un pla d'universalització de l'educació de 0 a 3 anys, conjuntament amb les comunitats autònomes que tenen competència en aquesta matèria, de manera que aquesta etapa s'incorpori al cicle educatiu en una xarxa de recursos integrada, pública i gratuïta; o la millora dels serveis i la cobertura del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

El reial decret llei entra en vigor l'endemà de la publicació en el BOE, si bé la regulació introduïda en matèria d'adaptació de jornada, reducció de jornada per cura del lactant, naixement, adopció, guarda amb fins d'adopció i acolliment en el treball per compte d'altri, públic i privat, així com a les prestacions de Seguretat Social corresponents, serà d'aplicació als supòsits que es produeixin o constitueixin a partir de la seva entrada en vigor. En concret, la prestació econòmica per cura del lactant prevista en el capítol VII del títol II del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, serà d'aplicació als naixements, adopcions, guarda amb fins d'adopció o acolliment que es produeixin o constitueixin a partir de l'entrada en vigor del reial decret llei.