Aquests ajuts (Resolució TES/1247/2019, de 8 de maig, publicada al DOGC número 7873, de 13 de maig de 2019) tenen per objecte la implantació i millora de deixalleries per a la gestió de residus municipals, d'acord amb les actuacions previstes seguidament i segons el que es descriu en la Norma tècnica sobre deixalleries 2019 que està disponible al web de l'Agència de Residus de Catalunya. S'entén la deixalleria com a centres per a la recepció i emmagatzematge selectius de residus municipals que no són objecte de recollida domiciliària, d'acord amb les tipologies definides a la Norma tècnica sobre deixalleries 2019

13/05/2019

Són subvencionables els projectes de construcció de noves instal·lacions que donin servei principalment a habitants que actualment no el puguin tenir i que els permeti una millora i aproximació del servei existent. En el cas d'ampliació, millores estructurals i equipament auxiliar de deixalleries existents, els ajuts inclouen les actuacions que garanteixen l'accessibilitat, la bona gestió dels residus, la seguretat i prevenció de riscos i adaptacions a la normativa vigent. La finalitat és oferir un millor servei amb les instal·lacions existents.

Es consideraran i valoraran detalladament les actuacions i millores en les deixalleries destinades específicament al pretractament de residus voluminosos i també l'emmagatzematge de residus de fibrociment, segons el que preveu la Norma tècnica.

El termini d'execució dels projectes subvencionats serà de 24 mesos a comptar des de la data de resolució d'atorgament. L'òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició del beneficiari, si aquest acredita, en els termes i les condicions que preveu l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la impossibilitat d'executar el projecte dins el termini previst, per causa justificada que no li sigui directament imputable. La petició d'ampliació s'ha de presentar amb una antelació de tres mesos abans de la finalització del termini d'execució, no pot excedir la meitat del termini inicial i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Aquests ajuts tenen com a beneficiaris els ens locals de Catalunya, titulars del servei. Un ens local no pot concórrer a la convocatòria de manera simultània i pel mateix concepte de manera individual i alhora a través d'un ens supramunicipal. En cas que la sol·licitud sigui presentada per un ens supramunicipal, aquest haurà d'indicar si actua en virtut d'una competència de gestió de residus pròpia o bé mitjançant delegació dels municipis corresponents. Els ens locals que concorrin en aquesta subvenció podran fer-ho simultàniament als dos tipus d'actuacions (noves o millores) sempre que les instal·lacions objecte de subvenció siguin diferents. En el cas que se sol·licitin ajuts per a més d'una instal·lació, s'ha de presentar una petició diferenciada per a cadascuna amb la corresponent documentació. Un mateix projecte no es podrà presentar simultàniament en més d'una convocatòria de l'Agència de Residus de Catalunya.

Per a les noves deixalleries, poden ser beneficiaris dels ajuts els ens locals de Catalunya que tinguin 2.000 o més habitants de dret individualment o associada o de població mitjana anual.

Així mateix, poden ser beneficiaris els ens locals de Catalunya que en justifiquin la necessitat per raons de geografia i/o distribució demogràfica, sempre que acreditin una deixalleria més gran de referència, dins o fora de la seva demarcació, que assumeixi els residus recollits per aquesta instal·lació abans de traslladar-los al recuperador final.

En el cas d'ampliació i/o millora de deixalleries, poden ser beneficiaris d'aquesta subvenció els ens locals que tinguin una deixalleria en funcionament d'acord amb el que preveu la Norma tècnica sobre deixalleries 2019.

Les sol·licituds, acompanyades de la documentació requerida, han de ser formalitzades pel representant legal i s'han de presentar mitjançant l'extranet de les administracions públiques de Catalunya, eaCat, en el termes que estableix la normativa vigent. El formulari de sol·licitud està a disposició dels sol·licitants a l'extranet de les administracions públiques de Catalunya, eaCat, i es pot obtenir informació sobre aquest tràmit al portal web de l'Agència de Residus de Catalunya. La impossibilitat tècnica o d'altra índole no eximeix, en cap cas, els ens locals, de l'obligació de trametre la documentació dins el termini establert en la convocatòria.

El termini de presentació de les sol·licituds, acompanyades de la documentació prevista en la base 9, serà el que s'indiqui en la corresponent resolució de convocatòria.