Anàlisi sobre el grau d'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a la UE, i sobre el paper dels governs subnacionals en la seva implementació. Els resultats mostren diferències entre governs subnacionals pel que fa a la definició i implementació d'estratègies d'ODS; diferències en el model de governança, en la implicació d'actors locals/regionals, en l'articulació de la cooperació multinivell (formant un continuum entre la col·laboració i la gestió compartida), o en la definició d'objectius i d'indicadors
03/06/2019
Els més ambiciosos adopten una estratègia ad-hoc (com per exemple el País Basc), altres governs menys avançats adapten polítiques o pràctiques ja existents (com la ciutat de Poznan), i d'altres han començat a adoptar iniciatives sectorials (polítiques d'energia, polítiques d'igualtat de gènere, etc.).
Els casos analitzats i les entrevistes realitzades assenyalen com a principals reptes en aquesta matèria:
- La intensitat i la continuïtat (quan hi ha canvis d'equip de govern) del compromís polític.
- La coordinació entre els diferents nivells de govern: una coordinació insuficient provoca incertesa a l'hora de definir i implementar estratègies d'ODS, risc de duplicitats i inconsistència en els enfocaments.
- L'organització de les estructures administratives: sovint l'organització de els administracions subnacionals té una articulació molt sectorial i en forma de compartiments estancs, cosa que dificulta la implementació d'objectius tant transversals com són els ODS.
- La manca de recursos financers suficients per afrontar els nous reptes.
Per tal de prevenir i superar les dificultats exposades els autors plantegen algunes recomanacions, entre les que destaquen:
- A fi d'evitar confusió i ineficiències és important definir objectius i plans d'acció compartits (entre els diferents actors territorials) i prioritzats, i no perdre de vista la naturalesa holística de l'Agenda 2030.
- Impulsar un enfocament integrat tant internament (entre els diferents departaments) com externament (amb la resta d'actors locals i d'administracions públiques del territori).
- Dedicar esforços a implicar i conscienciar la ciutadania.
- És essencial definir indicadors harmonitzats que permetin la comparació al llarg del temps i entre territoris.
- Cal tenir en compte les limitacions de pressupost i recursos quan es planifiquin objectius i possibles accions. Els recursos haurien de ser assignats segons les prioritats i el "principi d’economia". Això significa utilitzar els fons disponibles (p. ex. Fons Estructurals), assegurar que el procés de presa de decisions sigui eficient (evitant duplicitats o contradiccions entre polítiques) i optar per mesures win-in (com ara aquelles que ofereixen avantatges i redueixen els costos al mateix temps temps).
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.