Aquesta guia recull algunes eines necessàries per repensar els projectes educatius comunitaris i fer que impactin més intensament en les oportunitats d’aprenentatge que envolten els nostres infants i joves, en tots els moments, espais i temps de la seva vida. El marc conceptual en el que es basa la guia se sustenta en 4 eixos que responen als grans reptes de l’Educació 360: igualtat d'oportunitats, connexió del temps lectiu i no lectiu, itineraris personalitzats i desenvolupament del potencial de la comunitat






17/06/2019

Per poder transformar la nostra comunitat educativa en un entorn d’aprenentatge connectat en el qual es puguin assolir aquests objectius, és necessari que tots els temps, espais i agents educatius configurin un únic ecosistema d’Educació 360 en clau local (territorial, municipal...). Però, per fer-ho, abans és necessària una reflexió prèvia sobre què és allò que succeeix en un ecosistema d’Educació 360. Aquí, algunes claus importants a tenir en compte: la comunitat és l’entorn d’aprenentatge, l'aprenentatge succeeix en qualsevol lloc i en qualsevol temps, l’aprenentatge està connectat, no desconnectat, i cal donar valor a tot tipus d’aprenentatges.

Impulsar un ecosistema d’Educació 360 implica un treball conjunt i uns objectius compartits entre els diferents agents de la comunitat. I, tot i que cada cas és únic en el seu disseny i la seva posada en pràctica, sí que hi una sèrie de consideracions a tenir en compte que us poden ajudar en aquesta tasca:

1- No hi ha una forma ni un "model correcte” per crear els ecosistemes d’Educació 360.

2- El primer pas és que les entitats i institucions que en formen part comparteixin un diagnòstic de les necessitats i un mateix propòsit.

3- En els ecosistemes 360, el treball en xarxa, la pràctica col·laborativa i la coordinació i implicació de tots els agents és clau per assolir els objectius. Aquest treball en xarxa requereix d’un lideratge creïble i compromès.

4- Cal identificar i eliminar les barreres que impedeixen un accés equitatiu a l’aprenentatge d’alta qualitat.

5- L’Educació 360 es basa en la connexió entre aprenentatges en entorns formals i informals, amb el suport de programes comunitaris i entitats del municipi, i amb la participació activa de les famílies.

6- L’Educació 360 promou l’aprenentatge actiu i autònom basat en l’"aprendre fent”.

7- Durant tot el procés, cal recollir dades de manera sistemàtica i rigorosa sobre les activitats realitzades i sobre els resultats obtinguts, per tal que aquesta informació es pugui utilitzar com a base per a la presa de decisions.

8- Finalment, cal reservar temps per a la reflexió i l’intercanvi entre tots els professionals implicats, de cara a sistematitzar els aprenentatges adquirits durant el procés i implementar millores sobre la base de l’avaluació dels resultats.

La proposta de treball que trobareu en aquesta guia per materialitzar aquest model educatiu comunitari està planificada en 4 fases:

Fase 1 - Comencem. Iniciem la construcció de l’equip motor que dinamitzarà aquest procés de canvi. Un cop constituït podreu analitzar el vostre projecte actual i detectar quines són les oportunitats que us permetran millorar-lo.

Fase 2 - Explorem. En aquesta fase haureu de mirar al vostre voltant per identificar els reptes educatius del vostre entorn i per conèixer què pensen els membres de la vostra comunitat sobre el vostre projecte.

Fase 3 - Ideem. Ara és el moment de definir les possibles respostes al repte que heu detectat a l’anterior fase. Per fer-ho haureu d’utilitzar el pensament creatiu, la mirada divergent davant del repte i buscar solucions rellevants i originals.

Fase 4 - Prototipem. La penúltima fase està pensada perquè feu un prototip de com aplicareu la vostra proposta i així pugueu validar la seva idoneïtat. Un cop fets els ajustaments pertinents ja tindreu la proposta finalista per al vostre projecte educatiu comunitari.

Fase 5 - Celebrem-ho! En la darrera fase us proposem presentar la vostra proposta a la comunitat.