Per tal de situar la lluita contra la pobresa a l'agenda política cal, d'entrada, combatre alguns tòpics i prejudicis força estesos: ‘la pobresa ja no existeix’, ‘l'ambició o l'esforç és la solució màgica per sortir de la pobresa’ o ‘sempre hi haurà pobresa, no cal dedicar-hi esforços’. La combinació d'aquestes 3 creences porten a crear la imatge que la pobresa és quelcom inevitable i exogen






27/06/2019

Lluitar contra aquests arguments exigeix cercar estratègies indirectes alternatives als "discursos" habituals:

- Exposant dades objectives acompanyades d'explicacions que contextualitzin la conclusió: "creieu que és acceptable que 1/5 part de la nostra societat visqui en una situació de pobresa i que hi hagi cada vegada més famílies que hagin de recórrer als bancs d'aliments?"

- Apel·lar als valors morals i ètics "En la nostra societat ajuda als més vulnerables és un valor que ens defineix. Actualment hi ha moltes famílies que viuen una situació de pobresa. És una responsabilitat moral de tots/es ajudar-los a sortir-se'n".

- Mostrar la pobresa com un repte que pot ser resolt: "El sistema econòmic actual és un model que va ser dissenyat, i per tant que pot ser redissenyat perquè sigui socialment més just".

- Posar l'accent en què els serveis públics i les polítiques socials són part de la solució, no del problema: "Tots nosaltres tenim accés a serveis públics i de benestar. Necessitem enfortir aquests sistemes de suports per eliminar la pobresa dels nostres carrers i assegurar que tothom té una vida digna.

- Utilitzar metàfores: "La pobresa restringeix les opcions de les persones, deixant-les davant de disjuntives impossibles, com optar entre escalfar la llar o pagar el lloguer".

- Posa de manifest la desigualtat d'oportunitats que provoca la pobresa: "La nostra economia està provocant que molta gent estigui atrapada en la situació de pobresa. Els llocs de treball poc remunerats i inestables porten cada vegada a més famílies que no poden posar menjar a la taula".

- Acompanyar els arguments amb imatges il·lustratives i disruptives.