La Llei 10/2019, de 23 de desembre, publicada al DOGC número 8032, de 30 de desembre de 2019, regula el sistema portuari el transport de passatgers en aigües marítimes i continentals que són competència de la Generalitat

10/01/2020

Aquesta llei comprèn de 250 articles, que s’estructuren sistemàticament en quatre llibres amb els corresponents títols, capítols i seccions. La part final conté tretze disposicions addicionals, vuit disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

El llibre primer descriu l’objecte de la llei, l’àmbit d’aplicació i objectius. Defineix, entre d’altres, el concepte de sistema portuari, configurat per totes les infraestructures portuàries situades en el territori de Catalunya i els serveis i les activitats que regula la Llei com a prestacions que s'ofereixen al públic per a satisfer les operacions i les necessitats marítimes i portuàries. Altra novetat del llibre primer és la previsió d’un desenvolupament reglamentari que classificarà els ports esportius segons el nivell i la qualitat de les instal·lacions i dels serveis que ofereixen.

El llibre segon regula la planificació, l'ordenació i la construcció del sistema portuari; l'organització administrativa portuària de la Generalitat; el règim demanial i contractual; els serveis en el sistema portuari, i, finalment, el règim econòmic i financer del sistema portuari. Cal destacar que s’estableix un nou instrument -el pla director urbanístic portuari- que té per objecte la ordenació urbanística de la zona de servei.

També es crea el Consell de Ports, configurat com a òrgan de consulta i assessorament en matèria portuària, que comptarà amb una representació de les Administracions locals. Alhora es preveu la creació de consells portuaris en cada una de les infraestructures portuàries, que actuaran com a òrgans consultius en l'àmbit de cada port.

També són importants algunes mesures de tipus mediambiental. A tall d’exemple, s’habilita l’administració portuària a requerir a les entitats gestores que elaborin estudis tècnics sobre la modificació del clima marítim i el seu efecte sobre les infraestructures, els serveis i les operacions portuàries. Altres mesures d’aquest àmbit es troben en la regulació dels dragatges, els transvasaments de sorres, els abocaments, el tractament dels residus o la prevenció de la contaminació atmosfèrica i acústica.

El llibre tercer desplega la regulació dels serveis de transport de passatgers, el seu règim de prestació i els requisits de prestació per mitjà d'un sistema de comunicacions prèvies. La principal novetat que introdueix aquest llibre es troba en el fet que es passa d’un model d'autorització a un règim de comunicació prèvia, en compliment dels principis d’agilització i simplificació administrativa que determina la directiva europea de serveis.

Finalment, el llibre quart recull el règim de policia i sancionador, que inclou la tipificació de les infraccions administratives. Alhora, s’incorporen noves figures jurídiques i es reforcen les ja existents, com ara l'embargament i la retenció judicial o administrativa, la negativa a l'entrada i a la prestació de serveis i activitats i la inspecció dels serveis de transport.