ODS número 9: Indústria, innovació i infraestructures, i ODS número 16: Pau, justícia i institucions sòlides
La incorporació de les noves tecnologies en l'àmbit dels serveis socials encara està en una fase molt inicial, però ja hi comencen a haver algunes experiències innovadores que demostren els avantatges que pot aportar en termes d’eficiència, d’alliberament de recursos humans o de personalització dels serveis






21/12/2020

Experiències com per exemple la utilització de dispositus mòbils "wereables" que envien un avís si detecten algun comportament estrany de l’usuari (per exemple l'allunyament de la zona habitual o una caiguda), l'ús de la intel·ligència artificial en la planificació de la distribució de recursos, l'automatització de tràmits administratius, la creació de xarxes socials per posar en contacte a persones grans o per facilitar l'intercanvi de favors, la utilització de plataformes integrades que permeten l'accés dels tècnics a les bases de dades de la població i també la introducció d'informació de qualsevol dispositiu, o la utilització d'un assistent virtual per comprovar l'estat de salut de persones grans que viuen als seus domicilis.

Totes les experiències analitzades fan evident les possibilitats que ofereix l'aplicació de tecnologia en aquest camp però també que la tecnologia no ho és tot… Per tal de maximitzar-ne l’impacte i aconseguir un veritable canvi de paradigma és important crear les condicions adequades i tenir en compte el component "humà”, cosa que requereix contemplar mesures com ara: la formació dels professionals implicats i dels col·lectius d'usuaris, fer-los participar en el disseny i en el procés d'implementació d'aquest tipus d'eines, o aprofitar la introducció de les TIC per impulsar un funcionament més transversal de l’administració (superant la cultura de compartiments estancs entre les diferents administracions i els diferents departaments implicats en els serveis a les persones).