Les competències relatives a la de gestió dels serveis de menjador i transport escolars es van delegar a les comarques en virtut del Decret 219/1989, d'1 d'agost, de delegació de competències de la Generalitat a les comarques en matèria d'ensenyament (Acord GOV/128/2021, de 31 d'agost, publicat al DOGC número 8493, de 2 de setembre)

06/09/2021

Atès que en virtut de la Llei 1/2019, del 15 de febrer, de supressió del Consell Comarcal del Barcelonès es va suprimir aquest consell comarcal i mitjançant el Decret 193/2019, de 10 de setembre, pel qual s'aprova la distribució i el traspàs de les competències, les activitats i els serveis del Consell Comarcal del Barcelonès i dels organismes, entitats i empreses vinculats o dependents, es van distribuir i traspassar les competències, les activitats i els serveis d'aquest, es considera necessari delegar les competències relatives a la gestió dels serveis de menjador i transport escolars en l'àmbit territorial de la comarca del Barcelonès, a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Es deixa sense efectes la delegació de competències de la Generalitat en matèria d'educació aprovada pel Decret 219/1989, d'1 d'agost.

Es delega en els consells comarcals i en l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a aquesta només pel que fa als municipis que integren la comarca del Barcelonès, les competències en matèria educativa següents:

A) El servei de transport escolar, que inclou els ajuts individuals per desplaçament, en les modalitats següents:

a) El servei de transport escolar de caràcter preceptiu.

b) El servei de transport escolar no obligatori.

B) El servei de menjador escolar als centres educatius públics dependents del departament competent en matèria d'educació, en els supòsits següents:

a) El servei de menjador escolar de caràcter preceptiu.

b) El servei de menjador escolar amb caràcter opcional.

C) Els ajuts individuals de menjador, en les modalitats següents:

a) Els ajuts de menjador per raons socioeconòmiques i geogràfiques.

b) Els ajuts de menjador per a alumnes escolaritzats en un centre educatiu privat concertat determinat pel departament competent en matèria d'educació.

L'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el departament competent en matèria d'educació, es reserva les facultats de direcció i de control. A l'empara d'aquestes facultats, la persona titular del departament competent en matèria d'educació pot dictar directrius relatives a l'exercici de les competències delegades, consultats els consells comarcals i l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

La delegació de la competència té caràcter indefinit des de l'acceptació de l'ens local que ha de tenir lloc amb anterioritat a l'inici del curs escolar en què s'hagi de començar a exercir les competències delegades.

Les competències delegades s'han d'exercir de conformitat amb el règim regulador dels serveis delegats, amb aquest acord i amb les condicions que s'estableixen a l'annex de l’acord.

S'autoritza els ens locals delegats a exercir, quan escaigui, les competències delegades, en col·laboració amb els ajuntaments afectats mitjançant els instruments jurídics que corresponguin en cada cas.

El finançament per a la prestació de les competències delegades es fa per transferència, d'acord amb el règim regulador en la matèria i amb el que s'estableix en aquest apartat i a l'annex. El finançament de les competències delegades es fa per cursos escolars mitjançant una resolució de la persona titular del departament competent en matèria d'educació que autoritzarà la transferència corresponent al cost total de cadascun dels serveis prestats per delegació, així com l'import corresponent al finançament de les despeses de gestió. El finançament de les despeses de gestió consisteix en una assignació fixa i una assignació variable, que s'han de determinar d'acord amb el que s'estableix a l'annex. La prestació dels serveis delegats també es pot finançar mitjançant altres aportacions o ingressos provinents de la prestació d'aquests serveis.

Mentre no es produeixi l'acceptació d'aquesta delegació, els serveis contractats o establerts per mitjà d'un conveni pels ens locals delegats, de conformitat amb la delegació anterior, s'han de continuar prestant de conformitat amb el règim determinat al punt 3 de l’acord.

Abans de la finalització del curs 2022-2023 tots els ens locals amb competències delegades segons el règim anterior han d'haver comunicat l'acceptació o la renúncia expressa de conformitat amb el que determina el punt 3 de l’acord.