ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles, ODS número 13: Acció climàtica i ODS número 17: Aliança pels ObjectiusPer assolir l'objectiu de la neutralitat climàtica l'any 2050 Europa necessita reduir les emissions a la meitat; un repte enorme que no es pot aconseguir sense la transformació dels sistemes de mobilitat urbana
04/05/2022
La bona notícia és que la pandèmia ha demostrat que amb voluntat política es poden implementar canvis que fins ara es consideraven inimaginables. La mala notícia és que la majoria estaven dissenyats com a mesures temporals i deslligades d'una estratègia integrada, per la qual cosa no estaven dissenyades per donar lloc a un veritable canvi de paradigma.
Així doncs, prenent com a punt de partida les lliçons apreses durant la pandèmia, com poden aconseguir les ciutats fer un salt endavant irreversible en el procés de transició cap a una mobilitat sostenible, segura i socialment inclusiva?
Un dels principals instruments per fer efectiva aquesta transició és acordar una planificació a mig i llarg termini de caràcter multidimensional (que tingui en compte mesures de transport, urbanístiques, mediambientals, socials, etc.), com seria un Pla de Mobilitat Sostenible Urbana.
Entre les recomanacions a tenir en compte a l’hora de dissenyar aquest pla cal destacar:
- L’aprofitament dels projectes i ls mesures que ja s’han aplicat amb èxit a diverses ciutats europees: zones de baixes emissions, model de ciutat de 15 minuts, peatges urbans, més zones de vianants en zones urbanes, possibilitats d'intermodalitat, integració dels sistemes de transport públic tradicionals i de les plataformes de mobilitat compartida, etc.
- La importància de prioritzar la descarbonització del sistema de transports, per a la qual cosa convé adoptar mesures per impulsar l'electrificació, la implantació de sistemes de mobilitat compartida i els mitjans de desplaçament actius.
- La consideració dels aspectes socials del procés de transformació del sistema de mobilitat: lluitant contra la gentrificació en les zones de vianants, reinvertint els ingressos obtinguts amb els peatges urbans en l'abaratiment del transport públic, invertint en la regeneració dels barris més empobrits, etc.
- La necessitat de comptar amb la implicació de tots els operadors de transport del municipi, una condició sine quan on per aconseguir canvis reals i significatius, i d'aprofitar les noves iniciatives sorgides en el sector de l'economia social que poden aportar solucions molt valuoses i socialment compromeses (cooperatives de mobilitat sostenible, empreses d'innovació social, serveis de distribució ecològica d’última milla, etc.).
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.