ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles, ODS número 13: Acció climàtica i ODS número 17: Aliança pels Objectius
Per assolir l'objectiu de la neutralitat climàtica l'any 2050 Europa necessita reduir les emissions a la meitat; un repte enorme que no es pot aconseguir sense la transformació dels sistemes de mobilitat urbana






04/05/2022

La bona notícia és que la pandèmia ha demostrat que amb voluntat política es poden implementar canvis que fins ara es consideraven inimaginables. La mala notícia és que la majoria estaven dissenyats com a mesures temporals i deslligades d'una estratègia integrada, per la qual cosa no estaven dissenyades per donar lloc a un veritable canvi de paradigma.

Així doncs, prenent com a punt de partida les lliçons apreses durant la pandèmia, com poden aconseguir les ciutats fer un salt endavant irreversible en el procés de transició cap a una mobilitat sostenible, segura i socialment inclusiva?

Un dels principals instruments per fer efectiva aquesta transició és acordar una planificació a mig i llarg termini de caràcter multidimensional (que tingui en compte mesures de transport, urbanístiques, mediambientals, socials, etc.), com seria un Pla de Mobilitat Sostenible Urbana.

Entre les recomanacions a tenir en compte a l’hora de dissenyar aquest pla cal destacar:

- L’aprofitament dels projectes i ls mesures que ja s’han aplicat amb èxit a diverses ciutats europees: zones de baixes emissions, model de ciutat de 15 minuts, peatges urbans, més zones de vianants en zones urbanes, possibilitats d'intermodalitat, integració dels sistemes de transport públic tradicionals i de les plataformes de mobilitat compartida, etc.

- La importància de prioritzar la descarbonització del sistema de transports, per a la qual cosa convé adoptar mesures per impulsar l'electrificació, la implantació de sistemes de mobilitat compartida i els mitjans de desplaçament actius.

- La consideració dels aspectes socials del procés de transformació del sistema de mobilitat: lluitant contra la gentrificació en les zones de vianants, reinvertint els ingressos obtinguts amb els peatges urbans en l'abaratiment del transport públic, invertint en la regeneració dels barris més empobrits, etc.

- La necessitat de comptar amb la implicació de tots els operadors de transport del municipi, una condició sine quan on per aconseguir canvis reals i significatius, i d'aprofitar les noves iniciatives sorgides en el sector de l'economia social que poden aportar solucions molt valuoses i socialment compromeses (cooperatives de mobilitat sostenible, empreses d'innovació social, serveis de distribució ecològica d’última milla, etc.).