ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats
L'estiu és un terreny molt fèrtil per a l’adquisició de nous aprenentatges però també per a l’eixamplament de les desigualtats educatives, ja que durant els 80 dies de vacances escolars una part dels infants, especialment d'entorns desafavorits, no participen en cap mena d'activitat enfocada a estimular aprenentatges i interessos. De fet, la pèrdua d’oportunitats educatives durant l’estiu pot arribar a produir una regressió dels aprenentatges equivalent a 2 o 3 mesos d'escolarització cada estiu. L’efecte acumulatiu d’aquesta bretxa pot traduir-se, al final de l’educació primària, en 3 anys de diferència entre alumnes més i menys avantatjats






13/06/2022

És precisament amb l’objectiu de garantir l’equitat en aquest període de l’any que cada vegada més ajuntaments aposten per impulsar programes d’estiu adreçats explícitament a garantir la igualtat d’oportunitats d’educació, d’enriquiment i d’experiències. A la majoria de municipis i comarques catalans existeix una oferta d’activitats d’educació en el lleure basades en la idea que l’aprenentatge no fa vacances.

Però, malgrat l’esforç fet pel món local, no tots els infants i joves que viuen en entorns amb risc de vulnerabilitat socioeducativa accedeixen a les activitats d’estiu per causes diverses:

- El baix poder adquisitiu de la família.

- El desconeixement de l’oferta i dels procediments per accedir-hi.

- El desconeixement dels seus beneficis per als infants.

- L’allunyament cultural o identitari de les propostes d’estiu respecte a realitats socioculturals diverses.

Per capgirar aquests factors de desigualtat és clau l’acció proactiva dels governs municipals posant en marxa mesures d’inclusió social i de discriminació positiva com ara:

1. Incrementar els ajuts econòmics per a infants vulnerables per garantir que tots els infants puguin accedir a casals d’estiu.

2. Ampliar l’oferta municipal d’activitats d’estiu donant prioritat als infants provinents d’entorns desafavorits.

3. Preveure serveis d'acompanyament per fer arribar a les famílies vulnerables informació sobre l’oferta d’activitats d’estiu i sobre les ajudes existents.

4. Consensuar un document de criteris d’equitat i de qualitat amb tots els proveïdors d’activitats d’estiu.

5. Integrar el programa municipal d’estiu als altres projectes participatius, comunitaris i de construcció de ciutadania activa impulsats per l’ajuntament.