Llei 12/2022, de 30 de juny publicada al BOE núm. 157, d'01-07-2022, per la qual es modifica el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre.

01/07/2022

El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en la reforma 5a del component 30 recull el compromís d'una «Revisió i impuls dels sistemes complementaris de pensions», havent-se d’aprovar durant el segon trimestre de 2022 un nou marc jurídic que impulsi els plans de pensions d'ocupació i contempli la promoció pública de fons de pensions, permetent donar cobertura a col·lectius de treballadors sense plans de pensions d'ocupació en les seves empreses o autònoms. Les mesures específiques de la reforma inclouen:

1. Creació d'un fons de pensions d'ús de promoció pública, gestionat pel sector privat, al qual puguin adscriure's plans de pensions del sistema d'ús d'aportació definida per a la jubilació. Els articles 52, 53 i 57.1 del text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions donaran compliment a aquesta mesura.

2. Estendre la població coberta per plans de pensions del sistema d'ús d'aportació definida per a jubilació amb finançament mixt d'empresa i treballadors, a través de la negociació col·lectiva de dimensió preferentment sectorial per a això s'han d'establir mecanismes i incentius que facin efectiva aquesta extensió amb la finalitat d'aconseguir la universalitat d'aquests plans de pensions d'ocupació per a tots els treballadors i treballadores. Aquesta mesura es pot veure complerta amb els articles 53 i 68 del text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions.

3. Simplificació dels tràmits en l'adscripció i gestió dels plans de pensions fent servir especialment la digitalització perquè les operacions d'alta de l'empresa i del partícip, aportació, informació de rendibilitat i moviments, petició de prestacions i cobrament siguin en línia, tenint en compte no deixar fora a cap usuari per la bretxa digital. Aquestes mesures poden veure's complertes amb el que es disposa en els articles 57.2 i 69 del text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions.

4. Disseny de mecanismes que afavoreixin la mobilitat dels treballadors entre les diferents empreses i sectors. De nou l'article 57.2 del text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions dona compliment a una altra mesura del Component 30, Reforma 5a del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. La plataforma digital comuna que hauran d'usar totes les entitats gestores i dipositàries és, per tant, un mitjà indispensable en aquesta norma.

5. Disseny d'un nou incentiu fiscal dirigit a impulsar aquest tipus d'instruments col·lectius, que beneficiï especialment l'estalvi de les rendes mitjanes i baixes i incorpori als joves de manera més eficaç. En aquest sentit, els articles 52.1 i la Disposició Addicional setzena de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques amplien els límits fiscals i financers a les aportacions a plans de pensions d'ocupació.

6. Limitació dels costos de gestió dels plans d'ocupació. Els plans de pensions d'ocupació han de proporcionar als partícips el màxim valor de la gestió als costos més eficients possibles, dins dels màxims normativament establerts per a això. Aquesta gestió ha de posar el seu focus també en la transparència de la informació als partícips. La Llei 11/2020, de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2021, que persegueix en la seva disposició addicional quarantena un nou impuls als plans de pensions d'ocupació a través de la promoció pública de fons de pensions d'ocupació. En ella s'estableix que, en el termini màxim de dotze mesos, el Govern presentarà un projecte de llei sobre fons de pensions d'ocupació en el qual s'atribueixi a l'Administració General de l'Estat capacitat legal per a la seva promoció.

Amb aquesta llei es reforça la previsió social de caràcter empresarial amb la creació dels fons de pensions d'ús de promoció pública oberts i dels plans simplificats, que es podran adscriure a aquests fons i que compten amb un sistema menys complex de promoció que el vigent, orientat a facilitar la generalització dels mateixos basat en tres àmbits:

– L'impuls des de la negociació col·lectiva sectorial mitjançant la promoció de plans sectorials que serveixin per a enquadrar als convenis territorials o d'empresa i que faciliten l'adscripció de les empreses i de les persones treballadores emprades en elles. La negociació col·lectiva s'estableix com a clau en el procés d'expansió de la previsió social empresarial a una gran quantitat de sectors (en els quals preval la presència de petites i mitjanes empreses) ja que, fins avui, sol sectors menors de l'activitat econòmica han desenvolupat plans sectorials a escala nacional.

– Una regulació específica per al sector públic que busca la generalització dels plans de pensions d'ocupació per a empleats públics, especialment entre les entitats locals petites i mitjanes, dins dels límits que fixin les normes bàsiques sobre augments retributius.

– Per part seva, el desenvolupament dels plans específics per a treballadors per compte propi o autònoms dins de la previsió social empresarial permetrà canalitzar d'una forma molt més efectiva l'estalvi per a la jubilació d'aquest àmbit i podria suposar una menor despesa per comissions a través de la contractació de plans de pensions simplificats.

Aquesta llei pretén també un procés de simplificació en les categories de plans de pensions existents. La normativa actualment vigent inclou, a més dels plans de pensions d'ocupació i individuals, un tercer gènere, el dels plans de pensions associats, que han tingut un desenvolupament molt modest. Els plans de pensions associats, si bé tenen majors coincidències amb els plans de pensions individuals poden compartir algunes característiques amb els plans de pensions d'ocupació. A fi de potenciar la consolidació dels plans de pensions es preveu un règim de mobilització als plans de pensions d'ocupació, en la mesura en què es compleixin determinats requisits referits a les persones partícips, o, en defecte d'això, als plans de pensions individuals. En tot cas, es preveu la possibilitat que els plans de pensions associats mantinguin la seva naturalesa si no opten per la seva incorporació a alguna de les altres dues categories de plans de pensions.

Per a donar cobertura normativa a aquests objectius, s'afegeixen dos nous capítols al text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre: el capítol XI, titulat «Fons de pensions d'ús de promoció pública oberts» i el capítol XII, titulat «Plans de pensions d'ocupació simplificats».

Els fons de pensions d'ús de promoció pública seran de caràcter obert en relació amb els processos d'inversió desenvolupats i tindran les següents característiques:

– Actuarà com a entitat promotora pública la Comissió Promotora i de Seguiment com a òrgan col·legiat conformat per membres de l'Administració General de l'Estat. A aquesta Comissió se li atribueixen funcions fonamentals sobre aquests fons de pensions en la seva constitució i dissolució, establir les directrius de la inversió comuna dels fons de pensions de promoció pública oberts i realitzar un seguiment periòdic sobre les activitats i esdevenir d'aquests.

– Podran integrar-se en aquests fons els plans de pensions del sistema d'ús d'aportació definida per a la jubilació que així ho estableixin en les seves especificacions i els plans de pensions d'ocupació simplificats.

– Seran administrats per una entitat gestora amb el concurs d'una entitat dipositària i sota la supervisió d'una única Comissió de Control Especial per a tots els fons de pensions de promoció pública oberts. Aquesta Comissió estarà formada per persones amb reconeguda experiència, coneixement, capacitat de supervisió i gestió i seran nomenats per la Comissió Promotora i de Seguiment. Les seves funcions seran les que el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, estableix per a la comissió de control de fons de pensions, amb unes certes singularitats, sempre que resultin compatibles amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

– Els actius dels fons de pensions seran invertits exclusivament en interès de les persones partícips i beneficiàries tenint en compte la rendibilitat, el risc i l'impacte social de les inversions. S'establiran per a això criteris comuns que valoraran els riscos extrafinancers i els criteris mediambientals, socials i de bon govern corporatiu alineats amb els principis per a la inversió responsable i les millors pràctiques de finances sostenibles regulades per la Unió Europea.

– El procés de selecció de les entitats gestores i dipositàries es fonamentarà en els principis d'igualtat, transparència i lliure competència amb subjecció a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, a través d'un procediment obert. S'exigiran requisits de solvència i capacitat a aquestes entitats perquè es garanteixi una alta qualitat en la gestió unida a unes comissions reduïdes, que especialment beneficiaran als autònoms.

– Per a garantir l'operativitat entre gestores i dipositàries, la normalització i qualitat dels processos, l'agilitat de les operacions i l'accessibilitat de la informació a empreses, persones partícips i beneficiàries s'utilitzarà una plataforma digital comuna.

Respecte als plans de pensions d'ocupació simplificats, regulats en el nou capítol XII, els seus aspectes clau són:

– Poden integrar-se en un fons de pensions d'ús de promoció pública obert o en un fons de pensions d'ús de promoció privada.

– Poden promoure's per:

• Les empreses incloses en els acords sectorials vinculats a la negociació col·lectiva.

• Les administracions públiques i societats mercantils públiques.

• Les associacions, federacions, confederacions o unions d'associacions de treballadors per compte propi o autònoms, sindicats, col·legis professionals i mutualitats de previsió social vinculades a aquests.

• Les societats cooperatives o laborals, amb acords dels òrgans socials o de govern d'aquestes societats i les seves organitzacions representatives.

– Es determina una delimitació específica dels plans de naturalesa sectorial.

– La promoció, formalització i integració dels plans simplificats es realitzarà de manera àgil mitjançant acords en les taules de negociació corresponents o mitjançant acords de les entitats promotores dels plans de treballadors per compte propi o autònoms o de socis i sòcies treballadores i de socis de treball de societats cooperatives i laborals.

– Les especificacions seran comunes per a totes les empreses o entitats integrades en el mateix pla simplificat.

– La constitució de la comissió de control del pla es realitzarà mitjançant processos de designació directa.

Addicionalment, s'introdueixen en el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions tant modificacions en els articles 4, 5, 9 i 35 com, d'una banda, disposicions addicionals que regulen l'adaptació dels plans de pensions d'ocupació o altres instruments de previsió social empresarial preexistents, els plans de pensions en l'àmbit de les Administracions públiques, l'aplicació en les Comunitats Autònomes amb competència exclusiva en matèria de mutualitats no integrades en la Seguretat Social i l'avaluació d'incentius per l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal i, per un altre, disposicions transitòries sobre l'adaptació dels plans associats, sobre la mobilització de drets consolidats dels plans associats i sobre la limitació temporal de mobilització del compte de posició dels plans de pensions d'ocupació simplificats.

S'inclouen, en les disposicions finals, primera i segona, modificacions normatives de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni a l'objecte, d'una banda, de crear un nou límit de reducció en la base imposable per aportacions i contribucions a sistemes de previsió social, addicional al límit general de 1.500 euros anuals, i aplicable a les aportacions als plans de pensions d'ocupació simplificats de treballadors per compte propi o d'autònoms de nova creació i, per un altre, d'equiparar el tractament fiscal dels productes paneuropeus de pensions individuals al dels plans de pensions.

S'afegeix una disposició final tercera per la qual s'introdueix una disposició addicional vint-i-unena en la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores per a la creació d'una taxa per l'examen de la documentació necessària per a la verificació del compliment dels requisits per a l'aprovació de la utilització de models interns i paràmetres específics en el càlcul del capital de solvència obligatori de les entitats asseguradores i reasseguradores.

La disposició final quarta modifica el Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social per a contemplar l'establiment d'una reducció de la quota empresarial per contingències comunes a la Seguretat Social respecte dels imports de les contribucions empresarials als plans de pensions d'ocupació, així com les mesures necessàries per a la seva aplicació efectiva. L'articulació d'aquesta mesura com una reducció en la cotització ha de servir com a incentiu a la negociació col·lectiva sectorial per a la generalització entre la població treballadora d'aquesta mena d'instruments de dimensió col·lectiva. I ho ha de fer sense causar cap perjudici al sistema públic de Seguretat Social, la centralitat de la qual dins de l'entramat institucional que conforma el nostre model de protecció social és inherent a la configuració institucional del nostre Estat social.

La disposició final cinquena modifica la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost de societats per a incorporar una deducció en la quota íntegra del 10 per cent per contribucions empresarials a sistemes de previsió social empresarial imputades a favor dels treballadors.

La disposició final sisena modifica la Llei 5/2020, de 15 d'octubre, de l'Impost sobre les transaccions financeres per a exonerar del mateix a les adquisicions realitzades per Fons de pensions d'Ocupació i per Mutualitats de Previsió Social o Entitats de Previsió Social Voluntària sense ànim de lucre, així com la seva corresponent identificació a l'efecte de l'aplicació efectiva d'aquesta exempció.

La disposició final setena modifica el Reial decret 304/2004, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de plans i fons de pensions per a incloure la possibilitat que la Comissió de Control d'un Fons de Pensions designi, en uns certs supòsits, a un actuari revisor que revisi conjuntament tots o part dels plans de pensions en ell integrats.

Finalment, la disposició final octava estableix l'entrada en vigor d'aquesta llei l'endemà de la seva publicació en el «Boletín Oficial del Estado».