Decret Llei 9/2022, de 5 de juliol, publicat al DOGC número 8704, de 7 de juliol de 2022
07/07/2022
L'objecte d'aquest decret llei és establir condicions per a la realització de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor a Catalunya. Aquest Decret llei s'aplica als serveis de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor de caràcter urbà i interurbà que transcorrin íntegrament a Catalunya.
El decret llei s'estructura en 15 articles, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.
L'article 1 del Decret llei determina que el seu objecte és establir condicions per a la realització de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor a Catalunya. I, pel que fa al seu àmbit d'aplicació, aquest precepte disposa que el Decret llei s'aplica als serveis de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor de caràcter urbà i
L'article 2 del Decret llei estableix, amb caràcter genèric, que la realització de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor requereix l'obtenció d'una autorització emesa per l'Administració competent en funció del caràcter urbà o interurbà del servei a prestar.I, en concret, pel que fa als serveis de caràcter interurbà, afegeix que es poden dur a terme a l'empara de les autoritzacions VTC atorgades per l'Administració de la Generalitat de Catalunya en ús de les facultats delegades per l'Administració General de l'Estat.
L'article 3 crea una nova modalitat d'autorització VTC, la de caràcter estrictament urbà. El precepte estableix el principi general pel qual l'atorgament de les autoritzacions per a la realització de lloguer de vehicles amb conductor de caràcter urbà correspon als ajuntaments o als ens metropolitans legalment constituïts.
L'article 4 estableix les condicions per atorgar aquestes autoritzacions d'àmbit urbà. Així s'estableix que les persones físiques o jurídiques sol·licitants han de complir diverses condicions. És d'especial transcendència la que condiciona aquest atorgament al fet que siguin titulars d'una autorització de lloguer de vehicles amb conductor VTC d'àmbit estatal domiciliada a Catalunya, amb un vehicle que hagi estat adscrit com a mínim durant el darrer any comptador des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei. L'exigència de disposar d'una autorització VTC d'àmbit estatal per accedir a l'autorització urbana es justifica per la necessitat d'optimitzar l'oferta actual d'aquesta modalitat de serveis en l'àmbit interurbà a Catalunya, de manera que no s'incrementi innecessàriament el nombre de vehicles quan aquests poden fer compatibles ambdós àmbits d'actuació, urbà i interurbà, amb l'impacte directe en la presència de flota en circulació, i amb la prevenció de duplicitats en benefici de la reducció d'emissions contaminants a l'atmosfera, i la contribució també a limitar la congestió circulatòria a les ciutats. En termes anàlegs, el precepte exigeix també haver prestat, amb cada autorització de què es disposi, més de 100 serveis de lloguer de vehicles amb conductor durant el darrer any comptador des de l'entrada en vigor del Decret llei. Aquesta circumstància s'ha d'acreditar mitjançant inscripcions al registre de serveis o qualsevol altra acreditació documental establerta a la normativa aplicable en la matèria. Els vehicles han de disposar d'una classificació ambiental d'etiqueta 0, ECO o C. Aquesta exigència s'inscriu en un context de descarbonització de la mobilitat al qual no pot ser aliè una activitat com el lloguer de vehicles amb conductor. I, respecte als conductors i conductores, en primer terme s'estableix un requeriment qualitatiu, el d'estar en possessió del permís de conducció de la classe B o superior, amb almenys dos anys d'antiguitat i, en segon terme, es faculta les administracions locals per tal que puguin exigir condicions formatives específiques adequades a l'àmbit territorial de què es tracti. Finalment, per garantir els drets dels usuaris del servei davant qualsevol eventualitat, s'estableix que hagin de disposar d'una assegurança que cobreixi la responsabilitat civil pels danys que puguin patir els viatgers com a conseqüència del transport.
El règim jurídic de les autoritzacions d'àmbit urbà es completa amb la seva intransmissibilitat que estableix l'article 5, exceptuats determinats supòsits quan es tracta d'un empresari individual, i de la seva vigència, que es fixa en un termini inicial de dos anys, prorrogables per dos anys més en el supòsit que estableix l'apartat segon de l'article sis.
Cal fer esment també, vinculat encara al règim jurídic de les autoritzacions d'àmbit urbà, de la disposició transitòria del Decret llei, que determina que les persones titulars d'autoritzacions VTC vigents a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei que vulguin realitzar, amb el mateix vehicle, transport urbà en un determinat àmbit territorial han de presentar la sol·licitud davant l'Administració local competent en el termini comprès entre els dies 1 i 30 de setembre de 2022, i que aquesta Administració ha de resoldre en un període màxim de tres mesos, essent el silenci administratiu de caràcter negatiu. Aquesta previsió temporal permet garantir la continuïtat de la prestació del servei en un període raonable per a l'obtenció de la nova autorització d'àmbit local.
Pel que fa a les condicions d'explotació de l'activitat, es regulen en l'article 7, en termes anàlegs als que va fixar el Decret llei 4/2019. En conseqüència, cal preveure normativament de nou aquestes condicions d'explotació, que es reiteren en la mesura que poden ser efectives per garantir la precontractació del servei. En primer terme, l'article 7 del Decret llei disposa que els serveis d'arrendament de vehicles amb conductor urbà i interurbà s'han de precontractar amb anterioritat a la seva prestació en els termes que s'hi estableixen. A aquesta condició cal afegir el fet que, d'acord amb el precepte esmentat, els vehicles adscrits a les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor no poden circular, en cap cas, per les vies públiques a la recerca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat prèviament el servei, i han de romandre estacionats a aquest efecte. Amb aquesta finalitat, quan no s'hagin contractat prèviament o no estiguin prestant servei, els vehicles adscrits a les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor han de romandre estacionats fora de les vies públiques, en aparcaments o garatges. El compliment necessari del requisit de la precontractació dels serveis fa que, per garantir-lo, el Decret llei estableixi que ha de transcórrer un interval de temps mínim de 15 minuts, entre la contractació i la prestació efectiva del servei, com a mesura objectiva.
S'estableix també que els vehicles adscrits a les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor no poden circular, en cap cas, per les vies públiques a la recerca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat prèviament el servei i han de romandre estacionats a aquest efecte. Amb aquesta finalitat, quan no s'hagin contractat prèviament o no estiguin prestant servei, els vehicles adscrits a les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor han de romandre estacionats fora de les vies públiques, en aparcaments o garatges.
Finalment, per regular l'ús correcte de les noves tecnologies en la prestació d'aquest servei, per impedir la captació de viatgers que no hagin contractat prèviament el servei, s'estableix que la geolocalització que permet als clients ubicar prèviament a la contractació els vehicles disponibles adscrits a una autorització d'arrendament de vehicles amb conductor; es considera, als efectes de les condicions d'explotació del servei, que propicia la captació de viatgers, i, per tant, no es pot practicar.
Pel que fa a l'Administració local, el mateix precepte estableix que els ens locals, en exercici de les seves competències sobre l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor, poden establir o modificar les condicions d'explotació del servei en relació amb aquells que transcorrin íntegrament dins del seu àmbit territorial, i singularment poden augmentar l'interval de temps fixat en 15 minuts, sempre que ho facin de manera justificada i proporcionada.
Pel que fa al control i al règim sancionador, els articles 10 a 14 del Decret llei contenen les determinacions relatives als tipus infractors i a les sancions que els corresponen, fonamentals per garantir un control adequat, mitjançant la inspecció, de les condicions establertes en aquest Decret llei per a desenvolupar l'activitat. Aquest règim es completa amb la previsió que davant determinats fets infractors es pugui adoptar la mesura provisional d'immobilització del vehicle, i fins i tot la revocació de l'autorització.
El decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.