Decret 131/2022, de 5 de juliol, publicat al DOGC número 8704, de 7 de juliol de 2022
07/07/2022
Aquest decret desplega el model de relació de les persones emprenedores i les persones titulars de les activitats econòmiques amb les administracions publiques, com ara el Catàleg de tràmits de la Finestreta Única Empresarial (en endavant, FUE) o el seu distintiu, o el rol de les persones autoritzades previstes en la Llei 18/2020, de 28 de desembre, i detalla el funcionament dels instruments de la FUE. En aquest sentit, preveu que les persones emprenedores i les persones titulars de les activitats econòmiques iniciïn i gestionin, a través de l'àrea privada del portal únic per a les activitats econòmiques, els tràmits i els procediments relacionats amb l'activitat econòmica, i regula les obligacions de les diferents administracions públiques envers l'àrea privada, la Cerca guiada i el Servei de Finançament Unificat. Així mateix, també és necessari el desplegament i la concreció del funcionament del Directori d'empreses, establiments i registres, de l'identificador únic de l'establiment, dels serveis proactius o de la tramitació unificada, ja que són uns mecanismes totalment innovadors que han d'aplicar les diferents administracions públiques per fer possible que les persones emprenedores i les persones titulars de les activitats econòmiques aportin les seves dades una única vegada en el procés d'inici del seu negoci i puguin tenir una visió de 360 graus de totes les dades aportades.
Addicionalment, també regula el procediment pel qual un projecte empresarial es pot considerar estratègic i, per tant, li pot ser d'aplicació la tramitació d'urgència, a fi i efecte de promoure el creixement empresarial a Catalunya i evitar la pèrdua d'inversions.
Quant a la regulació de les activitats econòmiques i el control ex post a què s'han de sotmetre, d'una banda regula, quan es considera substancial, la modificació d'un establiment per aplicar-li el procediment idoni d'acord amb aquesta categorització; d'altra banda, regula l'execució dels plans d'inspecció i control de les activitats per part de les administracions públiques i l'ajuda i la col·laboració de les entitats col·laboradores. També regula els criteris per a fixar els imports de les multes coercitives, així com la determinació dels òrgans competents en matèria sancionadora i el procediment sancionador.
Decret consta de 68 articles agrupats en sis títols, i de 8 disposicions addicionals, 1 disposició transitòria, la disposició derogatòria, 5 disposicions finals i 3 annexos.
El títol primer estableix l'objecte, les finalitats i l'àmbit d'aplicació.
El títol segon concreta determinats aspectes del model de relació entre l'empresa i les administracions públiques, i s'estructura en quatre capítols. El capítol primer regula els aspectes generals i en concret, el catàleg de tràmits de la FUE i el seu distintiu, que es detallen en els annexos 1 i 2, respectivament. El capítol segon regula les persones usuàries de la FUE i desplega el rol de les persones autoritzades. El capítol tercer detalla el funcionament dels instruments de la FUE. El capítol quart regula els serveis proactius, l'identificador únic de l'establiment, el tramitador d'expedients i la tramitació unificada com a mecanismes que han de permetre la gestió de les dades.
El títol tercer regula l'OGE i s'estructura en quatre capítols. El capítol primer regula l'objecte i l'àmbit d'actuació de l'OGE. El capítol segon regula els serveis que presta l'OGE i els nivells de prestació de serveis que pot acordar amb els òrgans competents per raó de la matèria dels procediments que afecten l'activitat econòmica, així com la seva carta de serveis. El capítol tercer regula el paper de l'OGE com a frontal de tramitació pel que fa a l'inici dels procediments, les comprovacions i les verificacions, la finalització dels procediments, la gestió de les taxes i la tramesa als òrgans competents. El capítol quart regula les relacions amb altres òrgans, departaments o administracions.
El títol quart regula els projectes empresarials estratègics i s'estructura en tres capítols: el primer regula l'objecte i els criteris de classificació, el segon el procediment per designar un projecte com a estratègic i el tercer els efectes d'aquesta designació en la reducció de terminis i altres aspectes.
El títol cinquè desplega la regulació de les activitats econòmiques prevista a la Llei 18/2020, de 28 de desembre, per a concretar els models normalitzats de certificats i projectes tècnics i la gestió de de les modificacions substancials i no substancials.
El títol sisè desplega el control de les activitats econòmiques i s'estructura en tres capítols. El capítol primer desplega els plans d'inspecció i control, el capítol segon regula les multes coercitives i el capítol tercer desplega determinats aspectes del règim sancionador.
La norma conté 8 disposicions addicionals. Les disposicions addicionals 2, 3, 4, 5 recullen manaments concrets en relació amb el manteniment i l'actualització dels elements necessaris per executar el model de relació entre les administracions públiques catalanes i les persones emprenedores o titulars i en el marc de l'àmbit de les activitats econòmiques i la seva transformació digital. També preveuen instruments d'avaluació i seguiment per millorar en tot moment aquest model, que s'emmarca en la Llei 18/2020, de 28 de desembre, en el cas de les disposicions addicionals 1 i 6. Així mateix, s'incorpora la possibilitat de que l'OGE empri actuacions administratives automatitzades en les seves funcions de frontal de les activitats econòmiques en la disposició addicional setena. Finalment, la disposició addicional vuitena introdueix la possibilitat de que certs procediments urbanístics i ambientals es gestionin conjuntament de manera que el titular sol·licitant es beneficiï d'una tramitació més simplificada.
La disposició transitòria regula del règim d'intervenció al qual s'han de sotmetre la transmissió de les activitats que en el moment del seu inici estaven sotmeses a declaració responsable d'acord amb el que preveia la Llei 16/2015, del 21 de juliol.
La norma conté una disposició derogatòria que deroga parcialment el Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica. Concretament, deroga els capítols I, II, III, IV i VI; les seccions 2,5, 6, 7 i 8 del capítol V; les disposicions addicionals primera, segona, tercera, quarta i cinquena; les disposicions transitòries primera, segona i tercera; les disposicions finals primera, segona i tercera i els annexos 1 i 2. La derogació dels esmentats preceptes es deu, d'una banda, al fet que els mecanismes de simplificació administrativa i la tramitació digital havien quedat superats pel marc jurídic actual i per les noves solucions tecnològiques disponibles. D'altra banda, també cal actualitzar l'àmbit d'actuació i les formes de treball de l'OGE com a frontal de tramitació per tal d'adequar-lo als nous instruments de la FUE. Així mateix, també es deroguen les seccions del capítol V que modificaven normativa sectorial que ja no cal mantenir vigent.
Finalment, el decret es completa amb 5 disposicions finals, que contenen autoritzacions i manaments dirigits a la producció de normes jurídiques. En aquest sentit, les 3 primeres disposicions finals doten al decret d'una certa flexibilització en certs aspectes que poden canviar i que es poden concretar, a mesura que el decret sigui d'aplicació o que vagin evolucionant les eines tecnològiques que fan possible la transformació digital, mitjançant Ordre de la persona titular del departament competent en matèria de la FUE. Així, mitjançant Ordre, es pot modificar la documentació necessària perquè un projecte es pugui postular com a projecte empresarial estratègic si es considera necessari; es pot actualitzar el funcionament de la tramitació unificada i dels nivells de prestació de servei de l'OGE d'acord amb els avenços tecnològics que es puguin assolir i es poden actualitzar les circumstàncies per considerar una modificació com a substancial si de l'aplicació del present Decret resulta necessari. La disposició final quarta preveu la modificació del Decret 225/2008, de 16 d'octubre, pel qual es regula la Comissió per a la Facilitació de l'Activitat Econòmica i el seu Consell Assessor pel què fa a la seva Composició. I, la disposició final cinquena es refereix a l'entrada en vigor.
El decret entra en vigor al cap de vint dies d'haver estat publicat al DOGC.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.