Llei 15/2022, de 12 de juliol, publicada al BOE número 167, de 13 de juliol de 2022

13/07/2022

La llei té per objecte garantir i promoure el dret a la igualtat de tracte i no discriminació, respectar la igual dignitat de les persones en desenvolupament dels articles 9.2, 10 i 14 de la Constitució. A aquest efecte, la llei regula drets i obligacions de les persones, físiques o jurídiques, públiques o privades, estableix principis d'actuació dels poders públics i preveu mesures destinades a prevenir, eliminar, i corregir tota forma de discriminació, directa o indirecta, en els sectors públic i privat.

En definitiva, la llei com a finalitat de garantir la tutela del dret a la igualtat de tracte i no discriminació, i en aquest sentit estableix una sèrie de procediments l'efectivitat dels quals permeten la tutela i reparació en tota la seva integritat d'aquest dret, mitjançant l'establiment d'un règim d'infraccions i sancions, que permet una compensació a les víctimes de discriminació. Per a això, el text articulat es caracteritza per tres notes: és una llei de garanties, una llei general i una llei integral. És una llei de garanties que no pretén tant reconèixer nous drets com garantir els que ja existeixen. En aquest sentit, desenvolupa l'article 14 de la Constitució incorporant la jurisprudència constitucional sobre aquest tema. En segon lloc, es tracta d'una llei general, enfront de les lleis sectorials, que opera a manera de legislació general de protecció davant qualsevol discriminació Finalment, la llei es caracteritza per ser integral respecte dels motius de discriminació, tal com es reflecteix en el seu Títol Preliminar, que estableix els àmbits objectiu i subjectiu d'aplicació.

Pel que fa a l'àmbit subjectiu, pren com a referència l'article 14 de la Constitució i, al costat dels sis motius de discriminació recollits en la normativa comunitària (sexe, origen racial o ètnic, discapacitat, edat, religió o creences i orientació sexual), incorpora expressament els de malaltia o condició de salut, estat serològic i/o predisposició genètica a sofrir patologies i trastorns, identitat sexual, expressió de gènere, llengua i situació socioeconòmica, per la seva especial rellevància social i manté la clàusula oberta que tanca l'esmentat article. Aquest caràcter integral es manifesta també en els àmbits de la vida política, econòmica, cultural i social als quals s'aplica la llei; a saber, l'ocupació, el treball, l'educació, la sanitat, serveis socials, l'accés a béns i serveis, inclosa l'habitatge, la participació social o política i la publicitat i mitjans de comunicació, establint un conjunt d'obligacions que vinculen incondicionadament a totes les administracions públiques i en la forma que la pròpia Llei estableix en el cas de les relacions entre particulars. D'altra banda, la llei parteix del supòsit que no qualsevol tracte diferenciat constitueix un acte de discriminació, i és de destacar que aborda expressament la qüestió dels límits del tracte igual, de manera que no es puguin emparar conductes que en realitat atemptin contra la igualtat de tracte sigui directament o indirectament.

La llei s'estructura en un Títol Preliminar, que inclou el seu objecte i àmbit subjectiu i objectiu d'aplicació, i cinc Títols.

  • El Títol I de la llei conté, en el capítol I, una part bàsica de definicions concordes amb els avanços doctrinals i jurisprudencials en la matèria. Cal destacar en aquest Títol la definició i regulació de la discriminació múltiple i interseccional i de les mesures d'acció positiva adequades a aquest tipus específic de discriminació per la seva transcendència per al desenvolupament de les polítiques d'igualtat dirigides a les dones, especialment vulnerables a aquesta mena de discriminació quan al motiu de discriminació per raó de sexe se li afegeix qualsevol altre motiu previst en la llei. D'altra banda, en el capítol II es regula el dret a la igualtat de tracte i no discriminació en determinats àmbits de la vida política, cultural i social: ocupació i treball, educació, atenció sanitària, serveis socials, en l'accés a l'oferta al públic de béns i serveis, seguretat ciutadana, habitatge i en establiments o espais oberts al públic. En relació amb els mitjans de comunicació i la publicitat, es preveu el seu sotmetiment a aquesta prohibició, així com la promoció d'acords d'autoregulació en la matèria. Finalment, s'aborda la igualtat de tracte i no discriminació en l'àmbit de la intel·ligència artificial i mecanismes de presa de decisió automatitzats.
  • El Títol II fixa en el seu capítol I les garanties del dret a la igualtat de tracte i no discriminació definint quines mesures de protecció comprèn, oferint com a pretensions possibles de l'acció, la declaració de nul·litat, cessament, reparació, prevenció, indemnització de danys materials i morals, així com disposicions relatives a la tutela judicial i actuació administrativa contra la discriminació, reconeixent en tots dos àmbits respectivament, una legitimació col·lectiva a una sèrie d'entitats i organitzacions que tinguin entre els seus fins la defensa i protecció dels drets humans. També es regulen les regles de la càrrega de la prova, d'especial importància en aquest camp, per la dificultat de la seva obtenció. D'altra banda, preveu el foment de la formació especialitzada en aquesta matèria dels membres del Ministeri Fiscal. En el seu capítol II, recull el mandat als poders públics de promoció del dret a la igualtat de tracte i no discriminació. Aquest mandat té en compte la importància de la dimensió transversal de la igualtat de tracte i no discriminació, per la qual cosa estableix la necessitat d'elaborar una Estratègia Estatal per a la Igualtat de Tracte i no Discriminació, com a instrument principal que permetrà planificar tota l'activitat de l'Estat en la matèria. Així mateix, s'inclou el principi de col·laboració entre totes les administracions públiques. A més, en compliment de les observacions de diversos organismes internacionals, s'estableix el deure dels poders públics de recollir i sistematitzar dades amb vista al diagnòstic de la realitat i al disseny de les polítiques més adequades en matèria d'igualtat de tracte i no discriminació. En l'àmbit dels mitjans de comunicació i internet, s'han adoptat diverses mesures a tenir en compte com ara el Codi de Conducta signat per diverses companyies amb la Comissió Europea per a la lluita contra la incitació il·legal a l'odi en internet, la Recomanació núm. 15 de la Comissió Europea contra el Racisme i la Intolerància del Consell d'Europa (ECRI) relativa a la lluita contra el discurs d'odi o la Recomanació (UE) 2018/334 de la Comissió Europea sobre mesures per a combatre eficaçment els continguts il·lícits en línia.
  • El Títol III de la llei regula una de les seves principals novetats, la relativa a la tutela institucional, i més concretament, la creació de l'Autoritat Independent per a la Igualtat de Tracte i la No Discriminació, un organisme independent, unipersonal, que ofereixi protecció enfront de la discriminació i promogui el compliment del dret antidiscriminatori.
  • El Títol IV de la llei recull el règim d'infraccions i sancions en matèria d'igualtat de tracte i no discriminació, una exigència de la transposició de les directives antidiscriminatòries que actualment només existeix en determinats àmbits com el laboral i en relació amb la discapacitat, i l'existència de la qual enfortirà les funcions de mediació o conciliació de l'Autoritat Independent.
  • El Títol V de la llei inclou els preceptes dedicats a la informació, atenció integral i suport a les víctimes de discriminació i intolerància, incloent-hi l'assessorament i l'assistència, especialment la sanitària, i les mesures socials tendents a facilitar la seva recuperació integral i atenent específicament els casos en els quals s'hagin emprat les xarxes socials o les noves tecnologies per a realitzar les agressions.

Finalment, la norma es tanca amb una sèrie de disposicions addicionals que recullen, entre altres, els terminis per a la constitució de l'Autoritat Independent per a la Igualtat de Tracte i la No Discriminació i per a la reestructuració administrativa derivada de la constitució d'aquesta, així com l'assistència jurídica a l'Autoritat i la seva designació. S'inclouen a més diverses disposicions finals que recullen les modificacions legals necessàries per a traslladar les previsions de la llei a l'ordenament jurídic vigent i per a adequar la normativa nacional a la jurisprudència comunitària sobre matèries relacionades amb la igualtat de tracte, així com el títol competencial de la llei. Cal destacar la preocupació pel risc que les xarxes informàtiques i la informació electrònica siguin utilitzades per a la comissió dels delictes discriminatoris, per la qual cosa es facilita l'adopció judicial de mesures cautelars que permetin el cessament immediat i definitiu de la difusió de comportaments discriminatoris, contraris a la igualtat i a la dignitat de les persones.

La llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al BOE, és a dir el 14-07-2022.