Decret 21/2023, de 7 de febrer, publicat al DOGC número 8851, de 9 de febrer de 2023
09/02/2023
L'objecte d'aquest decret és establir l'ordenació dels
ensenyaments de l'etapa de l'educació infantil. En el marc del sistema educatiu
l'educació infantil és una etapa educativa de caràcter voluntari i amb
identitat pròpia, que atén infants fins als sis anys. Aquesta etapa s'organitza
en dos cicles: el primer, dels zero als tres anys, i el segon, dels tres als
sis anys. Els centres educatius públics i privats de Catalunya que imparteixen
ensenyaments de l'educació infantil han d'ajustar la seva pràctica docent als
elements curriculars que s'estableixen en aquest Decret, sens perjudici de
l'autonomia pedagògica d'acord amb el règim regulador.
Aquest decret estableix l'ordenació dels ensenyaments de
l'educació infantil en els termes que recullen els articles 12 a 15 de la Llei
orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006,
de 3 de maig, d'educació. Inclou el currículum de l'educació infantil,
establert d'acord amb la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual
es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i la normativa de
desplegament, i que es concreta en el Reial decret 95/2022, d'1 de febrer, pel
qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació infantil.
El decret s'estructura en quatre capítols i setze articles.
Inclou dues disposicions addicionals, una disposició derogatòria i tres
disposicions finals. També inclou tres annexos.
Capítol 1. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Principis generals
Article 3. Principis pedagògics
Article 4. Objectius generals
Article 5. Règim lingüístic
Capítol 2. Currículum
Article 6. Elements del currículum
Article 7. Desplegament del currículum
Capítol 3. Gestió pedagògica
Article 8. Autonomia dels centres
Article 9. Horari
Article 10. Tutoria i equip educatiu
Article 11. Família i escola
Article 12. Atenció educativa en el marc d'un sistema
educatiu inclusiu
Article 13. Espais i materials
Capítol 4. Avaluació
Article 14. Seguiment i avaluació dels aprenentatges
Article 15. Documents oficials de seguiment i avaluació
Article 16. Autenticitat, seguretat i confidencialitat
Disposició addicional primera. Adaptació de les
programacions didàctiques
Disposició derogatòria
Disposicions finals
Primera. Calendari d'implantació
Segona. Habilitació normativa
Tercera. Entrada en vigor
L'annex 1 recull l'adaptació a l'educació infantil de les
competències clau recollides a la Recomanació del Consell de la Unió Europea de
22 de maig de 2018. Suposa l'inici del procés de desenvolupament d'aquestes
competències, que s'aniran assolint durant l'educació bàsica i que seran les
eines per continuar aprenent al llarg de la vida. Aquestes competències tenen
un caràcter transversal que afavoreix l'enfocament globalitzat propi de l'etapa
d'educació infantil.
L'annex 2 conté la descripció dels eixos de desenvolupament
i aprenentatge de l'educació infantil, que són un pas més cap a la
globalització. Aquests eixos estan vinculats a les competències específiques,
els criteris d'avaluació i els sabers. La necessitat de sistematitzar i
planificar l'activitat educativa orienta l'organització del currículum en
quatre eixos que agrupen i organitzen les diferents competències específiques
que l'infant ha d'anar assolint durant l'etapa de manera que respectin i
s'adaptin a la forma de créixer i aprendre dels infants.
L'annex 3 inclou la descripció de les situacions
d'aprenentatge per abordar els aprenentatges de l'etapa des d'aquest enfocament
globalitzat i dissenyar i generar situacions funcionals, significatives i
rellevants.
Segons estableix la disposició derogatòria, l'entrada en vigor
d'aquest Decret deroga el Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels
ensenyaments del primer cicle d'educació infantil i el Decret 181/2008, de 9 de
setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle de
l'educació infantil. L'any acadèmic 2022-2023 s'implanta la nova ordenació dels
ensenyaments de l'educació infantil a tota l'etapa.