Decret 21/2023, de 7 de febrer, publicat al DOGC número 8851, de 9 de febrer de 2023

09/02/2023

L'objecte d'aquest decret és establir l'ordenació dels ensenyaments de l'etapa de l'educació infantil. En el marc del sistema educatiu l'educació infantil és una etapa educativa de caràcter voluntari i amb identitat pròpia, que atén infants fins als sis anys. Aquesta etapa s'organitza en dos cicles: el primer, dels zero als tres anys, i el segon, dels tres als sis anys. Els centres educatius públics i privats de Catalunya que imparteixen ensenyaments de l'educació infantil han d'ajustar la seva pràctica docent als elements curriculars que s'estableixen en aquest Decret, sens perjudici de l'autonomia pedagògica d'acord amb el règim regulador.

Aquest decret estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil en els termes que recullen els articles 12 a 15 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. Inclou el currículum de l'educació infantil, establert d'acord amb la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i la normativa de desplegament, i que es concreta en el Reial decret 95/2022, d'1 de febrer, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació infantil.

El decret s'estructura en quatre capítols i setze articles. Inclou dues disposicions addicionals, una disposició derogatòria i tres disposicions finals. També inclou tres annexos.

Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Principis generals

Article 3. Principis pedagògics

Article 4. Objectius generals

Article 5. Règim lingüístic

Capítol 2. Currículum

Article 6. Elements del currículum

Article 7. Desplegament del currículum

Capítol 3. Gestió pedagògica

Article 8. Autonomia dels centres

Article 9. Horari

Article 10. Tutoria i equip educatiu

Article 11. Família i escola

Article 12. Atenció educativa en el marc d'un sistema educatiu inclusiu

Article 13. Espais i materials

Capítol 4. Avaluació

Article 14. Seguiment i avaluació dels aprenentatges

Article 15. Documents oficials de seguiment i avaluació

Article 16. Autenticitat, seguretat i confidencialitat

Disposició addicional primera. Adaptació de les programacions didàctiques

Disposició derogatòria

Disposicions finals

Primera. Calendari d'implantació

Segona. Habilitació normativa

Tercera. Entrada en vigor

L'annex 1 recull l'adaptació a l'educació infantil de les competències clau recollides a la Recomanació del Consell de la Unió Europea de 22 de maig de 2018. Suposa l'inici del procés de desenvolupament d'aquestes competències, que s'aniran assolint durant l'educació bàsica i que seran les eines per continuar aprenent al llarg de la vida. Aquestes competències tenen un caràcter transversal que afavoreix l'enfocament globalitzat propi de l'etapa d'educació infantil.

L'annex 2 conté la descripció dels eixos de desenvolupament i aprenentatge de l'educació infantil, que són un pas més cap a la globalització. Aquests eixos estan vinculats a les competències específiques, els criteris d'avaluació i els sabers. La necessitat de sistematitzar i planificar l'activitat educativa orienta l'organització del currículum en quatre eixos que agrupen i organitzen les diferents competències específiques que l'infant ha d'anar assolint durant l'etapa de manera que respectin i s'adaptin a la forma de créixer i aprendre dels infants.

L'annex 3 inclou la descripció de les situacions d'aprenentatge per abordar els aprenentatges de l'etapa des d'aquest enfocament globalitzat i dissenyar i generar situacions funcionals, significatives i rellevants.

Segons estableix la disposició derogatòria, l'entrada en vigor d'aquest Decret deroga el Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle d'educació infantil i el Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil. L'any acadèmic 2022-2023 s'implanta la nova ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil a tota l'etapa.