ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

L'electrificació de la mobilitat urbana és una condició necessària però no suficient per a la descarbonització de les ciutats. La integració de l’oferta de transports públics és l’altra part de l’equació
Millorar i reforçar els serveis de metro i de tren, facilitar la implantació d'operadors de vehicles de micromobilitat, adquirir autobusos elèctrics o instal·lar estacions de càrrega de cotxes elèctrics són algunes de les mesures per avançar en la direcció de descarbonitzar la mobilitat urbana






20/02/2023

Però per multiplicar l'atractiu d'aquest nou model de mobilitat i fer realitat un canvi d'hàbits de transport de la ciutadania és tant o més important impulsar la integració entre tots aquests mitjans. De manera que un usuari de patinet elèctric compartit pugui aparcar prop d'una parada de metro, desplaçar-se fins a una altra zona de la ciutat i al sortir de l'estació trobar una parada de bicing per poder fer el final del recorregut. Que amb un sol títol de transport un ciutadà pugui agafar el metro, utilitzar el servei de patinets compartits i tornar en bus. Que prop de les parades de transport hi hagi punts d’aparcament i de càrrega de bicicletes elèctriques. O que es planifiqui la xarxa de transport públic amb l’objectiu de maximitzar el nombre de punts d’enllaç entre els diferents mitjans.

Es tracta de planificar el sistema de mobilitat urbana com un tot i, per tant, amb un sol sistema tarifari, una plataforma d'informació unificada, un marc regulador integrat, un sistema de governança que englobi els operadors públics i privats, mesures que afavoreixin la multimodalitat (aparcaments, espai als vagons per bicicletes/patinets, parades multitransport, etc.), i mecanismes que assegurin la coherència amb la resta de polítiques públiques municipals (urbanisme, espai públic, transició energètica, etc.).