ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

L’increment de complexitat dels problemes que s’han d’afrontar des de tots els nivells de govern fa cada vegada més difícil que ho puguin fer en solitari, i més necessari que comptin amb la col·laboració de les comunitats i del sector privat






24/03/2023

Tal com ha demostrat fa molt pocs mesos la crisi de la COVID-19 la coproducció de serveis amb organitzacions de voluntariat és una bona eina per posar en pràctica aquesta nova cultura cooperativa. A més de facilitar (i moltes vegades també abaratir) la prestació i la personalització del servei, aquest tipus d'aliances també aporten altres avantatges comunitaris indirectes en forma de reducció de la desafecció respecte les institucions públiques, de reforçament de la vertebració social o d'inclusió social.

No hi ha un model idoni per desenvolupar la col·laboració. En funció del tipus de servei a prestar, de les circumstàncies comunitàries o dels col·lectius que es vol implicar, cal optar per la formula més adequada: des de consells municipals, fins a la implicació en el procés de disseny de projectes o de serveis, passant per la prestació del propi servei per part del tercer sector, la creació de grups d’assessorament formats per experts, o la participació de la comunitat en el procés d'avaluació o de reforma.

En tot cas, sigui en la forma que sigui, per maximitzar els beneficis de la col·laboració és recomanable tenir en compte alguns factors d’èxit comuns, com són: l'articulació d'estructures de governança en les que tots els participants estiguin en igualtat de condicions, l'impuls de mesures per atreure col·lectius tradicionalment allunyats de la participació activa (immigrants, persones en situació socieconòmica complicada, persones amb diversitat funcional, etc.), la minimització dels costos burocràtics de la participació, l'orientació a objectius concrets i rellevants per a la comunitat, i la creació d'un clima de confiança i de complicitat.