ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides

Una administració pública que serveixi a l'interès general, eficient, eficaç, equitativa, transparent i oberta a la participació ciutadana és una eina essencial per al bon funcionament de la democràcia i del sistema econòmic. I més necessària que mai en l'actual context de recuperació d'una pandèmia, i d'afrontament d'una doble crisi econòmica i climàtica






24/04/2023

En el cas espanyol en particular, la configuració actual de l'estat del benestar, molt diferent de l'existent al moment d’establir-ne les bases després de la transició, planteja unes necessitats que fan urgent abordar reformes en profunditat en moltes de les administracions públiques. Els objectius d'aquest procés de modernització han de ser: aportar eines per a una gestió més eficient dels recursos humans, utilitzar eficaçment els mitjans tecnològics disponibles actualment, aprofitar el potencial dels ingents volums d'informació disponibles, simplificar el marc regulador, garantir la igualtat d'oportunitats i incrementar la sosteniblitat ambiental.

Un repte d’aquesta magnitud s’ha d’afrontar necessàriament des d’un enfocament multidimensional, actuant en àmbits tan diversos com:

1) Els recursos humans: aprofitant el rejoveniment de les plantilles que es produirà en els propers anys per atreure perfils tecnològics, modernitzant els processos selectius, creant entorns laborals més dinàmics, reptadors i amb més possibilitats de desenvolupament professional si volem atraure joves talents (l'estabilitat laboral i la jornada laboral ja no són elements que atreguin a les generacions joves), i professionalitzant la figura de directiu públic.

2) La digitalització de l'Administració: en aquesta matèria, per aconseguir veritables avenços en eficàcia i eficiència, cal que la inversió en infraestructura tecnològica vagi acompanyada d'un repensament dels processos, d'un canvi cultural i organitzatiu, i de l'aprofitament de les dades recopilades per personalitzar serveis i per fer anàlisi predictiva.

La col·laboració publicoprivada: per a l'èxit de la qual es requereix una distribució clara de responsabilitats i de riscos entre totes les parts implicades, comptar amb la capacitació adequada dels tècnics responsables de la gestió dels partenariats i disposar d'un bon coneixement de l'estructura empresarial existent.

4) La transparència en la gestió pública: a través d'eines de govern obert i d'un canvi en la cultura organitzativa de les administracions públiques per generalitzar el principi de "públic per defecte".

5) Els mecanismes de control de la gestió pública: amb eines de control intern i extern, i la integració del principi de rendició de comptes amb els ciutadans i les ciutadanes.

En resum, el disseny de la nova administració ha de plantejar-se amb una visió de futur ambiciosa que vagi més enllà de substituir la finestreta física per una finestreta electrònica, i el segell en paper per un certificat digital. Passa per incloure nous models de relació ciutadà-administració en termes d'igualtat i de transparència total, per situar l’usuari al centre, per establir sistemes de rendició de comptes permanents, per implantar un nou marc de participació dels ciutadans en la vida pública i per incorporar en les organitzacions públiques els processos i la tecnologia existents en el S.XXI.