ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats
La formació de persones adultes és una etapa estratègica en la qual hi ha en joc la millora del nivell educatiu del país, la reducció de les desigualtats socials i el desenvolupament del conjunt de la societat
En els països on s’ha apostat de manera ambiciosa per aquest tipus d’aprenentatge s’ha vist com augmenta l’ocupabilitat i s’incrementa la qualitat de vida dels col·lectius més desfavorits socialment i econòmicament. Un fet que demostra que la formació durant l’etapa adulta pot revertir els efectes negatius de l’abandonament escolar prematur i la baixa qualificació
27/04/2023
A Catalunya, aquest tipus de formació és un sector força
afeblit a conseqüència d’haver estat durant molt de temps en la perifèria de
les polítiques educatives. Una situació especialment preocupant tenint en
compte els elevats percentatges de persones amb baixa qualificació i d'abandonament
escolar prematur que situen Catalunya a la cua d'Europa.
És urgent, doncs, canviar aquesta situació endegant una
reforma profunda del sector que el situï a l’alçada de les necessitats
educatives actuals. Això requereix una revisió d’objectius, de models,
d’estratègies i de polítiques públiques entre tots els agents implicats perquè
pugui haver-hi una nova política de formació al llarg de la vida que doni
resposta a les necessitats actuals: més flexible i personalitzable, que
ofereixi competències més transversals, més coordinada amb altres serveis per a
la millora de la situació laboral i vital de les persones adultes, més arrelada
a les comunitats, creant aliances amb altres agents educatius (formals i
informals) i amb un major acompanyament de l'alumnat.
Diversos projectes locals innovadors existents a Catalunya,
com ara ForMap (una eina col·laborativa impulsada per La Troca per visualitzar
l’oferta formativa per a persones joves i adultes als barris de Sants), PEC
Manlleu (plataforma estable de participació i treball que aplega els agents
educatius i socials de la ciutat per plantejar col·lectivament quins són els
grans reptes de l’educació a la ciutat) o l'Escola de Vida Les Planes (un espai
comunitari de formació permanent del barri de la Florida de l'Hospitalet de
Llobregat) demostren que hi ha "brots verds" sorgits de la pròpia
societat que poden esdevenir un dels fonaments d'aquesta renovació, en la que
la dimensió local ha de tenir un paper clau.