Resolució EMT/1560/2023, de 17 d’abril, publicada al DOGC número 8915, de 15 de maig de 2023
15/05/2023
En data 2 de novembre de 2022, la Comissió negociadora de l’Acord Comú de condicions per als empleats públics dels ens locals de Catalunya de menys de 20.000 habitants va aprovar la incorporació d'un nou títol a l’acord, el número IX, relatiu al teletreball. Aquest nou títol de l’Acord, regula la modalitat de prestació de serveis en règim de teletreball, té catorze articles, que s’incorporen a l’Acord comú amb la numeració que va de l’article vuitanta-quatre al noranta-nou. Aquests articles tracten els aspectes següents: la definició (art. 84); l’àmbit subjectiu (art. 85); àmbit objectiu (art. 86); requisits i condicions de la prestació (art. 87); drets i deures (art. 88); mitjans tecnològics (art. 89); política de privacitat i protecció de dades personals (art. 90); prevenció de riscos laborals (art. 91); pla personal de treball (art. 92); avaluació (art. 93); jornada (art. 94); horari (art. 95); procediment d’autorització (art. 96); modalitat de teletreball per situacions extraordinàries o excepcionals (art. 97); situacions extraordinàries o excepcionals en municipis rurals (art. 98); comissió de seguiment del teletreball (art. 99).
Als efectes de l’Acord comú s’entén per teletreball, la modalitat de prestació de serveis en què una part de la jornada laboral es desenvolupa mitjançant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, de manera no presencial, fora de les dependències de l’ens local o ens instrumental. En tot cas, cal tenir present que es tracta d’una modalitat de prestació de serveis voluntària i reversible, que ha de ser autoritzada expressament per l’ens local o instrumental, i que resta subordinada al correcte funcionament del servei al qual resta adscrit l’empleat públic.
Amb caràcter general, es poden acollir de forma voluntària tots els empleats públics que ocupen llocs de treball les funcions dels quals es poden portar a terme a distància, fora dels centres de treball, de manera no presencial i mitjançant l’ús de tecnologies de la informació i comunicació. I no es poden acollir a aquesta modalitat els empleats i empleades que ocupen llocs de treball la prestació efectiva dels quals només queda garantida amb la seva presència física en el centre de treball. Cal tenir present, en tot cas que aquesta modalitat de prestació de serveis no modificarà la relació laboral existent entre l’organització i la persona treballadora, i no podrà suposar un incompliment de la jornada i l’horari que correspongui en cada cas, ni tampoc de la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal. També haurà de contribuir a millorar l'organització del treball i les funcions assignades al lloc de treball, l’execució d’un projecte, o l’activitat o tasca determinada, i del conjunt de l’organització. Per aquest motiu, en el moment en què s’autoritzi aquesta modalitat de prestació de serveis, s’identificaran els objectius que s’hauran d’assolir, així com els mecanismes que avaluaran el seu assoliment efectiu mitjançant l’establiment d’un "Pla individual de teletreball” o instrument similar. Tindrà una duració mínima d’un any, si bé podrà ser objecte de pròrrogues successives per períodes iguals de temps.
D’altra banda, perquè així ho estableix la regulació bàsica estatal, l’ens local és qui ha de facilitar els mitjans telemàtics per fer possible la prestació de serveis en aquesta modalitat. Ara bé, l’Acord conscient de la dificultat de què això sigui possible per aquells ens locals on l’entitat ja disposa de mitjans electrònics, però a la seu física, estableix la possibilitat que sigui la persona teletreballadora, i de comú acord amb aquesta, la que disposi dels mitjans electrònics per poder realitzar la prestació de serveis. Ara bé en aquest cas, els mitjans hauran de comptar amb les mesures de seguretat necessàries per assegurar la confidencialitat de les dades amb les quals es treballi, així com els protocols de seguretat que determini l’ens local.
Finalment, cal destacar també la previsió especial que s’ha introduït respecte als municipis rurals, entenent com a tals els municipis de Catalunya amb una població inferior a 2.000 habitants. Per aquest tipus d’ens locals -per tal de garantir l’atenció presencial a la ciutadania i la seva compatibilitat amb la prestació del servei en la modalitat de teletreball- quan concorrin "circumstàncies excepcionals i urgents degudament justificades”, es podrà "requerir a la persona teletreballadora (tenint en compte les seves circumstàncies personals) que s’incorpori al seu lloc de treball de forma presencial, tan aviat com sigui possible. Aquesta previsió pretén fer front aquells casos en què els petits municipis necessitin disposar del seu personal per garantir l’atenció presencial dels seus ciutadans, encara que hi hagin empleats públics que tinguin establerta la seva modalitat de prestació de serveis en règim de teletreball.
Respecte a l’aplicació d’aquest acord als adherits a l’Acord, cal tenir present que l'obligació de totes les administracions públiques de disposar d’una regulació sobre la modalitat de prestació de serveis en règim de teletreball fora dels supòsits excepcionals (com en casos de pandèmia) és vigent des de l’abril de 2021. En conseqüència el nou títol novè de l’Acord dona compliment a aquesta obligació legal, derivada de la disposició final segona del RDLL 29/2020, de 29 de setembre.
Un cop s’ha produït el dipòsit, registre i (avui) la publicació del nou títol IX de l’Acord comú, aquest resulta d’aplicació automàtica als adherits sense necessitat que aquests hagin de realitzar cap acte formal posterior de validació, perquè el procediment és el mateix que quan l’acord es modifica fruit d’un canvi normatiu. Ara bé, cal tenir present que en tot cas serà potestat de cada ens adherit determinar quins llocs de la seva organització són teletreballables, tenint presents les funcions del lloc, les necessitats organitzatives, però també la deguda atenció presencial de la ciutadania. Doncs és cert que es tracta d’una modalitat voluntària de prestació de serveis per l’empleat públic, però sempre i en tot cas, s’ha de poder garantir el correcte funcionament del servei públic al qual aquest quedi adscrit.
Finalment, indicar-vos que la publicació que trobareu al DOGC recull el text consolidat de tot el text de l’Acord, que incorpora totes les modificacions que s’han anat introduint d'ençà que aquest va ser acordat l’any 2014.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.