ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

Les ciutats juguen un paper fonamental en el creixement econòmic. La concentració espacial de l’activitat econòmica genera avantatges que afavoreixen guanys de productivitat i d’intercanvi de coneixement. Però, a la vegada, la concentració de l’activitat dona lloc a externalitats de signe contrari, com són la congestió, la contaminació ambiental i els accidents

És important, doncs, que els governs locals adoptin mesures per minimitzar aquests efectes contraproduents de la densitat urbana, per raons de salut pública, però també de competitivitat (les congestions de trànsit, la contaminació i els accidents provoquen costos econòmics gens menyspreables)






19/06/2023

L’ampliació de la capacitat de les infraestructures de transport és la primera opció que s'acostuma a plantejar per reduir la congestió. Una mesura que té efectes positius a curt termini però que a mig i llarg termini l’augment de la capacitat queda absorbit per la nova demanda que es crea i es tendeix a retornar a les retencions anteriors, però amb un nivell de trànsit més alt.

La solució estructural passa, doncs, per impulsar polítiques que incentivin un ús eficient de les infraestructures. La introducció d’un impost de congestió és una opció molt valorada pels experts però que poques les ciutats s’han "atrevit" a posar en funcionament pel risc de càstig electoral que pot suposar. Altres mesures com la subvenció al transport públic, la utilització estratègica dels preus de l’aparcament o les restriccions a la circulació de determinats vehicles s’han demostrat prou efectives i tenen una acceptació més fàcil.

Sigui com sigui no hi ha dubte que gestionar aquesta transició, especialment en un context de crisi climàtica i de compliment de compromisos internacionals de sostenibilitat, és un dels reptes més importants que afronten els responsables municipals per als propers anys. Un repte sobre el que serà clau impulsar plans multidimensionals i trobar punts d'equilibri: entre les polítiques adreçades a dissuadir l’ús del cotxe i fomentar l’ús de modes alternatius de transport, l'acceptació social de les mesures que s'adoptin, la protecció del dret a la mobilitat, l’equitat social i la preservació de l'activitat econòmica.