Comunicació de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència 1/20223, de 13 de juny, publicada al BOE número 155, de 30 de juny de 2023

03/07/2023

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha aprovat aquesta Comunicació, que té per objecte enunciar els criteris que guiaran l'actuació de la CNMC a l'hora de fixar en les resolucions sancionadores que adopti, de conformitat amb la Llei de defensa de la competència, la durada i abast de la prohibició de contractar prevista a l'article 71.1 b) de la Llei de contractes del sector públic -que estableix que no podran contractar amb les entitats del sector públic les persones que hagin estat sancionades amb caràcter ferm per infracció greu en matèria de falsejament de la competència.

En la Comunicació, després d'exposar el plantejament i l'objecte de la mateixa, s'examinen les qüestions generals sobre l'àmbit d'aplicació objectiu (infraccions compreses), subjectiu (persones físiques i jurídiques) i temporal de la prohibició de contractar.

Posteriorment, s'analitza l'abast i durada de la prohibició de contractar, assenyalant, d'una banda, els principis generals, i de l'altra, els paràmetres per determinar aquest "abast" i "durada" de la prohibició. En concret, es fa referència a les següents circumstàncies particulars que podran ser objecte d'especial anàlisi a l'hora de valorar la qüestió: abast geogràfic -el mercat geogràfic on s'ha produït la infracció, si bé s'haurà d'atendre les circumstàncies concretes que presenti cada expedient, que podran justificar la definició d'un abast menor o major; abast de producte (bé o servei) -el mercat de producte (bé o servei) afectat per la infracció, si bé aquest podrà ser major o menor si concorren circumstàncies a l'expedient que permetin acreditar la necessitat d'un perímetre diferent; la durada de la infracció -circumstància objectiva que ha d'orientar la determinació de la durada de la prohibició; la gravetat de la infracció -es pot considerar aquí si la infracció de la Llei de defensa de la competència ha estat greu o molt greu-; i grau de participació del subjecte infractor en la infracció -posició de responsable, instigador, participació activa, residual, etc.

A més, en la Comunicació es fa referència al procediment per determinar l'abast i durada de la prohibició, als tipus d'exempcions de la prohibició de contractar, a la possibilitat de revisar-la, a l'eficàcia de la prohibició de contractar declarada i a la comunicació de les prohibicions per a la seva inscripció.