Aquesta Llei 9/2019, de 23 de desembre, publicada al DOGC número 8032, de 30 de desembre de 2019, modifica el règim jurídic de l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, regulat per Llei 16/2017, del canvi climàtic. Aquest impost grava les emissions de diòxid de carboni que produeixen aquests vehicles i que incideixen en l'increment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Amb tot, cal dir que s’exceptuen d’aquest impost els vehicles oficials de l'Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals

10/01/2020

La Llei 9/2019 s'estructura en dotze articles, una disposició addicional, una disposició derogatòria i una disposició final. Aquesta normativa modifica la secció segona del capítol cinquè de la Llei 16/2017, del canvi climàtic (articles 40 a 49),

Cal dir que part d’aquestes modificacions únicament tenen per objecte harmonitzar referències nominals a la categorització de vehicles emprada per la normativa europea (en concret, el Reglament europeu d’homologacions de vehicles de remolc i de motor).

Amb tot, la Llei presenta altres afectacions de més rellevància. En aquest sentit, destaquem l’article 43 bis, que estableix que la base imposable de l’impost es determinarà pel volum d’emissions de diòxid de carboni del vehicle, valor que ve especificat en el certificat tècnic expedit pel fabricant o importador del vehicle. La principal novetat es troba en el fet que es preveuen fórmules alternatives pel càlcul de la base imposable de l’impost en els supòsits de vehicles que no disposen de l’esmentat certificat tècnic (circumstància que es dona sobretot en els vehicles de certa antiguitat).

Finalment, cal esmentar que la norma incrementa els supòsits de fet que obliguen el pagament del tribut per part de les persones jurídiques, com també les afectacions en la data de meritació de l’impost, que passa a ser el 31 de desembre de cada anualitat o el darrer dia del període impositiu, quan aquest no coincideix amb l'any natural.