ODS número 3: Salut i benestar i ODS número 10: Reducció de les desigualtats
El confinament domiciliari, l'aturada de moltes activitats econòmiques, el tancament d'escoles o la clausura de moltes oficines públiques a causa de la pandèmia de la COVID-19 ha afectat especialment els col·lectius més vulnerables (persones exposades a violència de gènere, treballadors de l'economia informal, persones dependents, infants, famílies en risc de pobresa, col·lectius d'immigrants, etc.)






22/01/2021

Les especificitats de cada realitat local i de cada col·lectiu han obligat, bàsicament als ajuntaments, a dissenyar solucions ad hoc per protegir la seguretat i la qualitat de vida dels ciutadans: per exemple, en el cas d'entorns rurals s'han hagut d'atendre les dificultats d'accés a serveis públics o de caiguda de l'activitat turística, mentre que en els entorns urbans s'ha hagut de posar el focus de les intervencions en l'ajuda als treballadors de l'economia informal o en la distribució d'aliments a col·lectius en situació vulnerable.

A més de la importància de l'acció pública, les organitzacions comunitàries o l'autoorganització de la ciutadania ha tingut també un paper important per mitigar les conseqüències negatives d'aquesta crisi: s'han creat xarxes de distribució d'àpats, s'han organitzat grups per visitar a persones grans, s'han ofert serveis gratuïts de transport a col·lectius vulnerables, hi ha treballadors públics (com mestres o metges) que han ofert ajuda individual a pacients o alumnat de forma altruista, etc.

Vista l’experiència viscuda, què en podem aprendre d'aquesta crisi? Més enllà de les particularitats que té una pandèmia, la situació ha posat de manifest que el grau de resiliència de les nostres societats a una crisi o catàstrofe va molt associada a:

1- Disposar de serveis públics universals i gratuïts ben dimensionats i amb capacitat de flexibilitat en l'oferta.

2- L’existència de mesures "ordinàries" per prevenir i mitigar les situacions de vulnerabilitat.

3- La disponibilitat de sistemes robustos de governança: coordinació entre administracions, sistemes descentralitzats, mesures de prevenció de la corrupció, disponibilitat de plans de contingència, etc.

Comptar amb una "escala" de valors socials en la què la solidaritat i la cooperació prevalguin sobre la competència i l'individualisme.