ODS número 3: Salut i Benestar i ODS número 4: Educació de qualitat
La pandèmia de la COVID-19 ens ha recordat que els centres educatius no només són entorns d'aprenentatge acadèmic, sinó que són part de l'ecosistema socialitzador de les nostres comunitats i, per tant, que tenen una important funció d'atenció integral especialment als infants/joves més vulnerables. Una funció que, amb l'entorn digital en el que ens movem, s'ha transformat per complet






05/07/2021

No hi ha dubte que les tecnologies poden esdevenir un valuós instrument de socialització, d'informació, de creativitat o de mobilitat social, però també són una font de nous riscos com poden ser el de dificultar la concentració, disminuir l'activitat física, crear les condicions per a noves formes d'assetjament, facilitar la difusió de vídeos o imatges privades sense consentiment o aprofundir les desigualtats socials a causa de la bretxa digital. És necessari, doncs, incorporar l'alfabetització digital com una competència més a treballar com a contingut transversal a les aules amb l'objectiu d'empoderar, responsabilitzar i protegir els infants i de lluitar contra les desigualtats digitals.

Igual d'important és el paper de les escoles a l'hora d'alfabetitzar en matèria de salut com a aspecte clau per al benestar actual i futur dels infants i joves. Un tema que s'ha d'abordar des d'una perspectiva integral i, per tant, que convé que es tracti com una competència transversal (fins i tot a l'espai del menjador i de l'esmorzar) que inclogui des de la salut sexual a la salut emocional, passant per l'alimentació saludable, l'activitat física o els hàbits de son.

És un fet innegable que les nostres escoles i instituts ja tenien camí recorregut pel que fa a l'educació digital i de salut, però la pandèmia ha obligat a accelerar el ritme. Per aconseguir-ho sense deixar cap infant enrera és necessari equipar els centres educatius, formar el professorat, generar material i promoure la cooperació interadministrativa, però també que els centres dissenyin estratègies per aprofitar els recursos que ofereixen els ecosistemes local (implicant les famílies, col·laborant amb experts en tecnologia/salut, aportant l'experiència dels cossos de seguretat sobre els riscos de la tecnologia, organitzant activitats amb entitats esportives del municipi, etc.) i escoltant les aportacions dels mateixos infants.