Decret-Llei 5/2022, de 17 de maig, publicat al DOGC número 8670, 18 de maig de 2022

18/05/2022

El conflicte bèl·lic que pateix Ucraïna ha obligat el Govern de la Generalitat de Catalunya a adoptar mesures urgents per fer front als greus efectes que produeix sobre les persones més directament afectades i el conjunt de la ciutadania. Per altra banda, en l'àmbit econòmic un dels principals efectes generat per aquesta crisi ha estat l'increment del preu de l'energia, la qual cosa fa més necessari encara l'impuls de les energies renovables. I finalment, es fa necessari revisar algunes de les mesures adoptades durant la pandèmia, per tal d'adequar-les a l'evolució que aquesta ha anat experimentant. Per tot plegat s’adopten un seguit de mesures en diferents àmbits.

En l'àmbit de les energies renovables:

  • L'art. 1 del DLL regula mesures d'agilització en els procediments relatius a projectes d'energies renovables que es tramiten d'acord amb el DLL 16/2019, de 26 de novembre, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables. En aquest sentit, es declaren d'urgència, per raons d'interès públic, els procediments d'autorització de projectes de generació mitjançant energies renovables de potència igual o inferior a 5 MW, atès que aquest tipus de projectes, per les seves dimensions i poca complexitat, poden tenir una tramitació més àgil. D'altra banda, s'estableix una altra mesura d'agilització per tal que l'autorització sectorial energètica es pugui atorgar sens perjudici de la intervenció urbanística, i així facilitar el compliment de les fites que estableix l'RDLL 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica. També, com a mesura específica en els procediments administratius que es tramitin en matèria de conflictes de connexió a la xarxa elèctrica de tensió igual o inferior a 25 kV de projectes d'energies renovables de potència igual o inferior a 5 MW, es preveu la possibilitat que l'òrgan competent pugui adoptar les mesures provisionals necessàries per garantir que la connexió s'efectuï en el temps més breu possible, i d'aquesta manera assegurar l'eficàcia de la resolució final, i protegir l'interès general.
  • L'art. 2 del DLL regula mesures de flexibilització per a la implantació de plantes solars fotovoltaiques en sòl agrícola i forestal. D'una banda, se suprimeix el criteri de la no-afectació a àmbits inclosos en projectes d'implantació de nous regs o de transformació dels existents promoguts per l'Administració i, d'altra banda, es modifica l'àmbit territorial de la limitació de l'ocupació de la superfície agrícola, que passa de l'àmbit comarcal al municipal. D'aquesta manera, es facilita el desenvolupament d'un sistema de mosaic amb l'objectiu de fer possible la producció d'aliments per assolir l'autoabastament alimentari i portar a terme la transició energètica, sobre una base d'implantació més distribuïda, facilitant la participació de més municipis en aquesta transició. En l'àmbit del sòl forestal, per facilitar la implantació de plantes solars fotovoltaiques, es flexibilitza el requisit de disposar d'una xarxa d'hidrants, que se substitueix per la disponibilitat d'un punt d'aigua per a incendis forestals.

En l’àmbit de la salut, es prenen les mesures següents:

  • L'art. 3 del DLL modifica el Decret 159/2007, de 24 de juliol, pel qual es regula la recepta electrònica i la tramitació telemàtica de la prestació farmacèutica a càrrec del Servei Català de la Salut; i modifica també el Decret 27/1999, de 9 de febrer, de la gestió de residus sanitaris.
  • L’art. 4 del DLL afegeix una disposició final, la segona, al DLL 27/2020, de 13 de juliol, de modificació de la Llei 18/2009, de 22 d'octubre, de salut pública, i d'adopció de mesures urgents per fer front al risc de brots de la COVID-19, per facultar la persona titular del departament competent en matèria de salut per efectuar, mitjançant resolució motivada, les modificacions o actualitzacions dels indicadors de situació epidemiològica i salut pública i d'assistència sanitària relacionats amb la COVID-19, que siguin necessàries en funció de l'estratègia de vigilància i control de la COVID-19 aplicable en funció de l'evolució de la pandèmia.
  • L’art. 5 del DLL regula determinades actuacions sanitàries en centres residencials amb l'objectiu de garantir la seguretat dels seus i les seves residents com a persones sanitàriament més vulnerables.

En l'àmbit de la protecció civil:

  • L’art. 6 del DLL modifica els arts. 7 i 19 de la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, per tal que les obligacions d'autoprotecció no s'apliquin a les instal·lacions i als espais temporals quan es tracti dels usos destinats a l'atenció a població afectada per una emergència. També es modifica l’art. 27 de l'esmentada Llei 4/1997, de 20 de maig, per incorporar la possibilitat d'activar els plans de protecció civil municipals en escenaris de crisis migratòries i de manca de subministrament de serveis bàsics, malgrat que aquestes eventualitats no estiguin especificades als plans.

En l'àmbit dels serveis socials:

  • L’art. 7 del DLL afegeix dos nous supòsits de prestacions socials de caràcter econòmic a l’art. 22 de la Llei 13/2006, de 27 de juliol; concretament, la mesura cautelar de guarda provisional en família extensa o aliena i la guarda protectora mitjançant l'acolliment per una persona o una família.
  • L’art. 8 del DLL incorpora la modificació dels percentatges de l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), establerts en el Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, per garantir el reconeixement de família monoparental.
  • L'art. 9 del DLL incorpora una DA 3a al Decret 151/2009, de 29 de setembre, segons la qual s'han d'actualitzar els percentatges de l'IRSC aplicables al llindar de la pensió d'aliments per a la consideració de família monoparental.

En l’àmbit de l’habitatge:

  • L’art. 10 del DLL modifica i incorpora diversos preceptes de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que afecten als requisits per a la consideració d'habitatge buit, a la mediació social en els lloguers d'habitatges, als habitatges d'inserció i als programes socials d'habitatges.
  • L'art. 11 del DLL modifica diversos preceptes del Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l'habitatge, per tal de reforçar els instruments de captació d'habitatges per part de les administracions públiques. Així, es preveu la inclusió explícita de les persones refugiades com a possibles beneficiàries del programa de cessió d'habitatges a l'Administració, i s'amplia l'oferta d'habitatges disponibles per a persones refugiades amb un enfocament que superi la temporalitat inherent als centres de primera acollida, per aportar solucions residencials més estables, que facilitin el desenvolupament adequat de projectes de vida arrelats al territori i a la societat d'acollida, on les persones refugiades puguin desenvolupar-se adequadament en els àmbits laboral, educatiu i sanitari mentre no es donin les condicions idònies per a la seva tornada al país d'on s'han vist forçades a fugir.

A la part final del DLL hi consten tres disposicions addicionals que regulen:

  • DA 1a: mesures d'agilització en els procediments relatius a projectes d'energies renovables en tràmit, la primera
  • DA 2a: publicació de determinades dades agrícoles
  • DA 3a: sobre l'àmbit d'aplicació de l'art. 1 del DLL 19/2020, de 19 de maig, de mesures complementàries en matèria social i sanitària per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19, durant la seva vigència.

També hi consten dues disposicions transitòries que regulen:

  • DT 1a: el percentatge de l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC) a tenir en compte per al reconeixement de família monoparental
  • DT 2a: el còmput d'ingressos dels beneficiaris de la prestació econòmica prevista a l'article 21 de la Llei 13/2006, del 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, la segona.

Mitjançant una disposició derogatòria es deroguen per motius de seguretat jurídica diverses normes adoptades amb caràcter excepcional amb motiu de la COVID-19. Entre aquestes derogacions s'inclouen la del Decret llei 44/2020, de 17 de novembre, pel qual es crea el Cens d'espais de cultura responsables, i la del Decret llei 34/2020, de 20 d'octubre, de mesures urgents de suport a l'activitat econòmica desenvolupada en locals de negoci arrendats.

En darrer terme, aquest Decret llei incorpora set disposicions finals:

  • DF 1a: manteniment del rang reglamentari de decret de determinats preceptes que es modifiquen.
  • DF 2a: vigència fins el 31 de desembre de 2022 de les mesures següents: la posada a disposició de serveis sanitaris privats, les mesures específiques relatives al sistemes de pagament dels serveis, la flexibilització procedimental per la compatibilitat de activitats públiques sanitàries; i, l'obligació de les funeràries de comunicar determinades dades de les persones difuntes, i l'obligació per als centres socials residencials de comunicació de dades identificatives i de contacte del personal propi i extern que hi treballa o col·labora, als efectes de mesures de control. La data de pròrroga s'estableix a partir de l'estimació de les necessitats del sistema de salut per recuperar la seva capacitat productiva, així com, atesa la situació epidemiològica i immunitària actual, per encarar la resposta necessària a la futura evolució de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19.
  • DF 3a: preveu la suspensió de l'obligació de la comunicació de dades identificatives i de contacte del personal dels serveis socials de caràcter residencial al Departament de Salut.
  • DF 4a: habilita al Govern, en el cas que sigui necessari, per establir nous imports que s'hagin d'abonar a les entitats en el futur, i també per adoptar les mesures de sectorització i d'aïllament que corresponguin.
  • DF 5a: autoritza el Govern, en el marc de les mesures de reactivació econòmica, a prestar una garantia a favor de l'Institut Català de Finances per a la formalització d'operacions de finançament que impulsin la constitució d'empreses fruit de la recerca i la consolidació en les seves fases inicials.
  • DF 6a: recull els títols competencials en els quals s'empara el Govern per dictar aquesta norma.
  • DF 7a: preveu l’entrada en vigor del DLL l'endemà de la seva publicació.