Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, publicat al BOE número 152, de 26 de juny de 2022

27/06/2022

Aquest reial decret llei s'estructura en una part expositiva i una part dispositiva, conformada per tres capítols, trenta-un articles, sis disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i sis disposicions finals.

El capítol I es compon de l'article 1, que, al llarg de setze apartats, recull la pròrroga de determinades mesures contemplades en el Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, i introdueix alguns ajustos complementaris en aquestes.

  • En primer lloc, els apartats Un i Dos donen nova redacció a determinats aspectes dels articles 6 i 7 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, a fi de reforçar la participació pública en el procediment d'emissió d'informes d'afecció ambiental. Així mateix, s'exclou d'aquest procediment als projectes situats en zones de sensibilitat moderada segons la «Zonificació ambiental per a la implantació d'energies renovables», conforme a l'eina elaborada pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
  • A continuació, els apartats Tres a Set modifiquen, respectivament, la redacció dels apartats 2 i 3 de l'article 15, l'article 17, l'apartat 3 de l'article 19, els apartats 1, 2 i 4 de l'article 20 i l'apartat 1 de l'article 21 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març; relatius a la bonificació extraordinària i temporal del preu final de determinats productes energètics, i a la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari temporal a realitzar pels operadors a l'engròs de productes petrolífers. Totes dues mesures s'estenen fins al 31 de desembre. Com a novetat, donada la prolongació de la vigència de la bonificació, es preveu la percepció per determinats col·laboradors d'un complement a la bestreta, per la diferència positiva entre l'import de la bonificació que hagi estat objecte de devolució, corresponent al 90% del volum de vendes de productes bonificats del mes d'abril, i l'import de la bestreta a compte acordat al seu favor. Addicionalment, en els nous textos s'inclouen determinades millores tècniques en la gestió i seguiment de totes dues mesures, així com l'eliminació de la bonificació per al cas d'ús dels productes afectats en navegació privada d'esbarjo.
  • Els apartats Vuit i Nou donen nova redacció, respectivament, als apartats 1 i 5 de l'article 34 i als apartats 1 i 6 de l'article 35 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, per a, d'una banda, incorporar modificacions puntuals en la regulació d'ajudes.
  • L'apartat Deu modifica la redacció de l'article 44 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, que contempla mesures en l'àmbit laboral, per a adaptar-les al nou període al qual s'estén el suport públic, donada la persistència de la situació extraordinària associada a la invasió d'Ucraïna. D'aquesta manera, resulta necessari mantenir les mesures complementàries de cautela addicional precises per a garantir la protecció social, evitant acomiadaments i destrucció de llocs de treball, per la qual cosa les empreses beneficiàries de les ajudes directes no podran justificar acomiadaments objectius basats en l'augment dels costos energètics durant el període fins al qual s'estengui les ajudes que percebin. Així mateix, es preveu que les empreses que s'acullin a les mesures de reducció de jornada o suspensió de contractes regulades en l'article 47 de l'Estatut dels Treballadors per causes relacionades amb la invasió d'Ucraïna i que es beneficiïn de suport públic, no puguin utilitzar aquestes causes per a realitzar acomiadaments.
  • L'apartat Onze dona nova redacció a l'article 45 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, que contempla un increment extraordinari del 15% en la prestació d'ingrés mínim vital amb la finalitat d'evitar que les persones perceptores d'aquesta prestació, per pertànyer a col·lectius vulnerables en termes econòmics i socials, es vegin afectades en la seva precària situació per les conseqüències econòmiques que la invasió d'Ucraïna per Rússia està generant en tota Europa. En aquest context, amb una alça extraordinària dels preus que perjudica de manera especial a les rendes més baixes, es considera imprescindible ampliar amb urgència aquesta mesura fins al mes de desembre de 2022.
  • Per part seva, l'apartat Dotze introdueix un nou article 45 bis en el Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, que contempla una mesura similar aplicable a les pensions de jubilació i invalidesa del sistema de la Seguretat Social, en la seva modalitat no contributiva, establint un increment extraordinari del 15 per cent per a aquestes pensions des de l'1 de juliol fins al 31 de desembre de 2022, respecte de la quantia que correspongui percebre a cada beneficiari durant aquests mesos.
  • L'apartat Tretze modifica l'article 46 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, que estableix una limitació extraordinària de l'actualització anual de la renda dels contractes d'arrendament d'habitatge. En matèria de lloguer d'habitatge, tenint en compte l'evolució recent de l'Índex de Preus al Consum, cal estendre l'aplicació de les mesures de limitació extraordinària de l'actualització anual de la renda dels contractes d'arrendament d'habitatge, a fi d'evitar en un mateix contracte un excessiu impacte en les persones i llars arrendatàries d'habitatge de l'evolució d'una referència la variació de la qual està obeint a elements del context nacional i internacional que són aliens a l'àmbit de l'arrendament d'habitatge. En conseqüència, es considera necessari prolongar fins al 31 de desembre de 2022 la limitació extraordinària de l'actualització anual de la renda dels contractes d'arrendament d'habitatge, regulada en l'article 18 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'Arrendaments Urbans; de manera que, a falta d'acord entre les parts, no pugui superar l'actualització de la renda el resultat d'aplicar la variació anual de l'Índex de Garantia de Competitivitat, que ofereix una evolució subjecta a una major estabilitat, en el context actual.
  • Mitjançant l'apartat Catorze de l'article 1 es modifica la disposició addicional tercera del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, per a ampliar fins al 31 desembre de 2022 l'aplicació de les mesures previstes en la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit energètic per al foment de la mobilitat elèctrica, l'autoconsum i el desplegament d'energies renovables. D'aquesta manera, es contempla de nou la pròrroga de les mesures de flexibilització de contractes de subministrament de gas natural per a protegir el sector industrial davant l'increment de preus. A aquest efecte es preveu un nombre màxim de modificacions permeses de cabal i peatges de 3 i 1 respectivament, des del moment d'entrada en vigor d'aquesta disposició, fins avui límit referida d'aplicació d'aquesta mesura excepcional.
  • L'apartat Quinze dona nova redacció a la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, estenent els descomptes del bo social als consumidors domèstics d'energia elèctrica fins al 31 de desembre de 2022. De manera coherent amb la política de protecció als consumidors domèstics vulnerables, es prorroguen els descomptes del bo social que els són aplicables; és a dir, un 60% i un 70%, per a consumidors vulnerables i consumidors vulnerables severs, respectivament.
  • Finalment, l'apartat Setze de l'article 1 modifica la disposició addicional sisena del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, a fi de prorrogar les revisions del preu de la tarifa d'últim recurs de gas natural en aplicació del que es preveu en la disposició addicional setena del Reial decret llei 17/2021, de 14 de setembre, de mesures urgents per a mitigar l'impacte de l'escalada de preus del gas natural en els mercats minoristes de gas i electricitat. Amb això, s'estén a les revisions d'aquesta tarifa que s'han de produir l'1 d'octubre de 2022 i l'1 de gener de 2023 la contenció de l'increment màxim del 15% del cost de la matèria primera imputat a aquesta tarifa, terme Cn.

El capítol II, dedicat a les mesures en matèria de transports, està integrat per dues seccions; la primera, dedicada a les ajudes directes al transport públic terrestre, urbà i interurbà; i la segona, a altres mesures destinades al sector.

  • Quant a les primeres, en l'actual situació derivada del conflicte a Ucraïna, és necessari incentivar el paper del transport públic col·lectiu per a afrontar l'escenari actual d'alts preus de l'energia. En aquest sentit, aquesta secció primera recull una subvenció d'un 30% de tots els títols multiviatge existents actualment en els serveis de transport públic col·lectiu terrestre, ja siguin de competència estatal, autonòmica o local, entre l'1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022; establint el règim jurídic aplicable a una mesura que fomenta l'ús del transport públic col·lectiu en la mobilitat obligada quotidiana. S'articula mitjançant una transferència des de l'Administració General de l'Estat a les Comunitats Autònomes i Ajuntaments que prestin amb habitualment el servei regular de transport públic urbà o interurbà i que es comprometin a reduir en el percentatge indicat el preu dels abonaments mensuals i de qualssevol altres títols multiviatges anàlegs de transport terrestre, per al període referit, comprès entre l'1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022. Aquesta transferència es realitzarà, excepte circumstàncies excepcionals, en l'últim trimestre de 2022, per al que s'ha habilitat un crèdit extraordinari de fins a 200 milions d'euros que es repartirà en funció dels criteris objectius de demanda, d'oferta o de població que es desenvolupin reglamentàriament abans del 15 de juliol. Aquesta reducció de preu serà per tant voluntària per a les administracions gestores dels diferents serveis, que disposaran dels mesos de juliol i agost per a dur a terme els ajustos tècnics necessaris per a implementar la reducció del preu a partir de l'1 de setembre.
  • La secció 2a d'aquest capítol s'ocupa d'altres mesures en matèria de transports, i es compon de quatre articles. Els dos primers recullen la disminució de tarifes en els bitllets multiviatge en serveis corresponents a Obligacions de Servei Públic prestats per Renfe i en les concessions de transport regular de viatgers per autobús competència de l'Administració General de l'Estat. Aquestes dues mesures estaran dotades amb un crèdit extraordinari de 16 milions d'euros i de 5 milions d'euros respectivament. A més, es modifica la Llei 15/2009, d'11 de novembre, del contracte de transport terrestre de mercaderies, de manera que sigui obligatori que en totes les factures referides a transports per carretera realitzats entre l'1 de juliol i el 31 de desembre de 2022, es reflecteixi de manera desglossada el cost del combustible necessari per a la realització del transport. Així mateix, és necessària la modificació temporal de la fórmula aplicable per a la revisió del preu del transport per carretera en funció de la variació del preu del combustible, obligatòria després de l'entrada en vigor del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, atès que l'augment del preu del combustible ha alterat la distribució de costos prevista inicialment; pel que s'introdueix una disposició específica en el mateix Reial decret llei.

El capítol III, sota la rúbrica de «Altres mesures per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica», es divideix en tres seccions; la primera, referida a mesures en l'àmbit energètic; la segona, a mesures de suport al sector agrari; i la tercera, a altres mesures de caràcter social i laboral.

Respecte a la primera de les seccions, que es compon de set articles, comença modificant l'article 6 de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de mesures fiscals per a la sostenibilitat energètica, en relació amb l'Impost sobre el valor de la producció de l'energia elèctrica, per a determinar que, quan es realitzin operacions entre persones o entitats vinculades, conforme al que es disposa en la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost de societats, el preu pactat entre les parts, a l'efecte de calcular la base imposable de l'Impost, no podrà ser inferior al valor de mercat. Per a determinar el valor de mercat s'haurà d'aplicar qualsevol dels mètodes recollits en la Llei 27/2014, de 27 de novembre.

  • A continuació, es preveu l'extensió, fins al 31 de desembre de 2022, de la garantia de subministrament d'aigua i energia a consumidors en els quals concorri la condició de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d'exclusió social, introduïda pel Reial decret llei 8/2021, de 4 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'ordre sanitari, social i jurisdiccional, a aplicar després de la finalització de la vigència de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2. Així mateix, s'estableix que el dret a percebre el bo social per part de determinats col·lectius en situació de vulnerabilitat econòmica, d'acord amb el que es preveu en el precitat reial decret llei, s'ampliarà fins al 31 de desembre de 2022.
  • L'article 16, per part seva, modifica l'article 4 del Reial decret llei 17/2021, de 14 de setembre, per a prorrogar fins al 31 de desembre de 2022 la minoració de la retribució de l'activitat de producció d'energia elèctrica de les instal·lacions de producció de tecnologies no emissores de gasos d'efecte d'hivernacle, en una quantia proporcional al major ingrés obtingut per aquestes instal·lacions a conseqüència de la incorporació als preus de l'electricitat en el mercat majorista del valor del preu del gas natural per part de les tecnologies emissores marginals.
  • Al seu torn, l'article 17 d'aquest reial decret llei inclou una pròrroga de la mesura consistent en l'aplicació del tipus impositiu del 0,5% de l'Impost Especial sobre l'Electricitat; mesura aquesta la vigència de la qual conclou també el 31 de desembre de 2022. Addicionalment, es considera necessari prorrogar la suspensió temporal de l'Impost sobre el valor de la producció de l'energia elèctrica. Aquesta suspensió, ja estesa al primer semestre de l'exercici 2022 per mitjà del Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit energètic per al foment de la mobilitat elèctrica, l'autoconsum i el desplegament d'energies renovables, ha estat servit com a instrument d'amortiment de l'escalada de preus majoristes d'electricitat. En tant que la situació conjuntural de preus energètics es manté, resulta oportú continuar estenent aquesta suspensió al segon semestre de 2022. També es modifica, congruentment amb aquesta nova pròrroga, el còmput de la base imposable i dels pagaments fraccionats regulats en la normativa del tribut.
  • Atès que es manté l'obligatorietat de la utilització de la màscares com a mesura de prevenció enfront de la COVID-19 en uns certs àmbits públics, es considera oportú prorrogar, igualment fins al 31 de desembre de 2022, l'aplicació de la mena del 4 per cent de l'IVA als lliuraments, importacions i adquisicions intracomunitàries de les màscares quirúrgiques d'un sol ús referides en l'Acord de la Comissió Interministerial de Preus dels Medicaments, de 12 de novembre de 2020.
  • Quant a l'article 18, cal recordar que, de manera excepcional i transitòria, l'esmentat Reial decret llei 29/2021, de 21 de desembre, manté fins al 30 de juny de 2022 l'aplicació del tipus reduït del 10 per cent de l'Impost sobre el Valor Afegit, d'ara endavant IVA, que recau sobre tots els components de la factura elèctrica per als contractes el terme fix dels quals de potència no superi els 10 kW quan el preu mig mensual del mercat majorista en el mes anterior al de la facturació hagi superat els 45 €/*MWh; així com l'aplicació del tipus impositiu del 10 per cent de l'IVA per als subministraments efectuats a favor dels titulars de contractes de subministrament d'electricitat que siguin perceptors del bo social i, a més, tinguin reconeguda la condició de vulnerable sever o vulnerable sever en risc d'exclusió social, amb independència del preu de l'electricitat del mercat majorista.
  • L'article 19 estableix una limitació del preu màxim, abans d'impostos, dels gasos liquats del petroli (GLP) envasats, vigent en el moment d'aprovació d'aquest reial decret llei, per a les actualitzacions de juliol, setembre i novembre de 2022. Per a concloure amb aquesta secció, es contempla una nova línia d'ajudes directes per a la indústria gas intensiva, amb l'objectiu de compensar els majors costos incorreguts per l'augment del cost del gas, amb la conseqüent pèrdua de competitivitat per a aquests.

En la secció 2a del capítol III, integrada pels articles 21 a 24, es contemplen diverses mesures de suport al sector agrari.

  • Els articles 21 i 22 d'aquest reial decret llei amplien el pressupost i el termini de presentació de sol·licitud de les línies de finançament establertes en els articles 6 i 7 del Reial decret llei 4/2022, de 15 de març, pel qual s'adopten mesures urgents de suport al sector agrari per causa de la sequera, donada l'extraordinària demanda que aquestes línies han tingut; havent-se ja rebut sol·licituds que poden esgotar el crèdit disposat inicialment. Es tracta així de garantir que la falta de liquiditat no limita la seva viabilitat a curt i mitjà termini. També s'inclouen previsions orientades a incrementar el suport públic a l'assegurança agrària, per mitjà de les subvencions destinades a reduir el cost de les pòlisses a l'agricultor.
  • L'article 24 contempla les partides pressupostàries amb les quals es finançaran les mesures de suport al sector agrari previstes en els articles 21, 22 i 23 previstes en aquest reial decret llei.

Per part seva, la secció 3a incorpora una sèrie de mesures laborals i socials pels afectats per l'erupció volcànica registrada en la zona de Cimera Vella (articles 24 a 28).

  • Al seu torn, els articles 29 i 30 amplien fins al 31 de desembre de 2022 la suspensió dels procediments de desnonament i llançaments en els supòsits i d'acord amb els tràmits ja establerts, així com, d'acord, la possibilitat de sol·licitar fins al 31 de gener de 2023 la compensació per part de l'arrendador o propietari recollida en el Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents per a fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica en l'àmbit de l'habitatge i en matèria de transports. A aquest efecte es modifica la redacció dels articles 1 i 1 bis del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19; i la disposició addicional segona del Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre. I conseqüentment, mitjançant la disposició final tercera es modifiquen els terminis previstos en l'article 3 del Reial decret 401/2021, de 8 de juny, pel qual s'aproven les mesures necessàries perquè les Comunitats Autònomes puguin utilitzar els recursos del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, a fi de fer front a les compensacions que procedeixin, i pel qual s'estableix el procediment per al reconeixement de la compensació als propietaris i arrendadors a què es refereixen els articles 1 i 1 bis del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març.
  • Finalment, l'article 31 introdueix una línia directa d'ajuda a persones físiques de baix nivell d'ingressos i patrimoni, que siguin assalariats, autònoms o aturats. Aquesta ajuda, de 200 euros de quantia en pagament únic, té per objecte pal·liar l'efecte perjudicial en els preus ocasionat per la crisi energètica derivada de la invasió d'Ucraïna en situacions de vulnerabilitat econòmica, no cobertes per altres prestacions de caràcter social, com és el cas de les pensions contributives, l'increment de les quals es garanteix en línia amb la inflació; de l'ingrés mínim vital, o de les pensions de jubilació i invalidesa no contributives, tenint en compte que aquests dos últims casos, ja es beneficien d'un increment extraordinari en els termes previstos en aquest reial decret llei. Per a la percepció d'aquesta ajuda, s'estableixen així mateix uns màxims d'ingressos i patrimonis conjunts en funció de la convivència en el domicili, amb l'objectiu que el col·lectiu de beneficiaris de l'ajuda respongui als principis de necessitat i progressivitat. L'ajuda serà gestionada amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, prèvia sol·licitud dels beneficiaris, a realitzar abans del 30 de setembre d'enguany.

Pel que fa a les disposicions addicionals i finals destaquem les següents:

  • La disposició addicional sisena declara la compatibilitat de les ajudes directes contemplades en aquest reial decret llei amb les quals les Comunitats Autònomes o les entitats locals puguin atorgar en l'exercici de les seves competències pròpies i en l'àmbit del Marc Temporal d'Ajudes d'Estat per a donar suport a l'economia a conseqüència de la invasió russa d'Ucraïna o d'una altra possible normativa d'ajudes d'Estat que puguin resultar d'aplicació, i sense perjudici del compliment de les regles d'acumulació.
  • La norma inclou, finalment, una disposició transitòria única, relativa al règim aplicable als projectes situats en zones de sensibilitat moderada que haguessin iniciat la seva tramitació conforme al que es preveu en la redacció originària del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març; una disposició derogatòria única, que determina la derogació de totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin al que es preveu en aquest reial decret llei; i sis disposicions finals.
  • La disposició final segona modifica els terminis establerts en el Reial decret 401/2021, de 8 de juny, i pel qual s'estableix el procediment per al reconeixement de la compensació als propietaris i arrendadors a què es refereixen els articles 1 i 1 bis del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març; mentre que la disposició final tercera estableix la salvaguarda del rang de la citada disposició reglamentària.
  • Finalment, les disposicions finals quarta a sisena contemplen, respectivament, els títols competencials de la Constitució Espanyola que emparen a l'Estat per a aprovar les diferents mesures recollides en aquest reial decret llei; l'habilitació normativa per al desenvolupament, aplicació i execució del que s'estableix en el present reial decret llei; i l'entrada en vigor l'endemà de la seva publicació al BOE.