ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats
Fa més de 20 anys que sabem de l’existència de desequilibris en la composició social dels centres educatius catalans. Un problema que persisteix i que, fins i tot, s’ha agreujat; les darreres dades mostren que hi ha 75 municipis de més de 10.000 habitants que es troben en nivells greus de segregació escolar i que la majoria de municipis catalans han vist empitjorar els seus nivells de segregació. En aquests 20 anys, la recerca i les experiències municipals d’èxit han posat sobre la taula quins mecanismes funcionen per fer front al problema






12/07/2022

Aquesta guia fa un resum sintètic sobre què és la segregació escolar, quines conseqüències té, com ha evolucionat en els últims anys i quines polítiques són efectives segons la recerca.

Per establir uns processos que ajudin a reduir la segregació escolar cal centrar esforços, sobretot, en el procés d'escolarització amb 3 palanques de canvi fonamentals:

- Una programació ajustada de l’oferta educativa: una oferta de places ajustada al nombre d’alumnes previstos crea les bases per al desenvolupament de mesures desagregadores.

- Una detecció i distribució d’alumnat vulnerable: detectar tots els alumnes vulnerables abans que siguin al centre educatiu és fonamental per reduir la segregació escolar ja que és l'eina que permet distribuir-los de manera equilibrada i desenvolupar projectes específics per als centres amb més concertació d'aquest alumnat.

- Una gestió equilibrada de la matrícula viva: és habitual que els alumnes que arriben fora de termini tinguin necessitats especials, per tant, si no es fa una detecció prèvia, aquesta condició s’identificarà quan l’alumne ja és al centre educatiu, incrementant la complexitat de les escoles més vulnerable.

El desplegament d’aquestes mesures estructurals permetrà que altres mesures contra la segregació escolar fora dels processos d’escolarització guanyin efecte, com són: l’impuls de projectes singulars en escoles amb alta concentració d’alumnat vulnerable, l’organització de programes d’activitats extraescolars conjunts entre diferents centres, les estratègies d’acompanyament i orientació a les famílies durant el procés d’escolarització o dissenyar un mapa escolar que afavoreixi la distribució equilibrada de l’alumnat entre tots els centres.