ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats

Dos de cada deu infants no gaudeixen d’oportunitats educatives fora escola, i el seu perfil social està majoritàriament associat a famílies amb dificultats econòmiques, baix nivell d’estudis i d’origen estranger
És evident, doncs, l'esbiaix socioeconòmic existent en les possibilitats d'accedir a aquest tipus d'educació no reglada i, per tant, de beneficiar-se dels seus efectes positius, que van des del desenvolupament cognitiu i social fins a la millora del rendiment educatiu






09/03/2023

Calen, doncs, més i millors polítiques que garanteixin la universalitat d’accés a oportunitats educatives fora escola amb l’objectiu de reduir la bretxa educativa i la polarització social, que s’està eixamplant des de fa uns anys. Per complir amb aquest objectiu és imprescindible que aquests programes incloguin mesures per superar els obstacles socioeconòmics i socioculturals existents, i que tinguin uns estàndards de qualitat adequats, com la formulació d’objectius educatius explícits i consensuats, la connexió amb el currículum competencial, l’ús de metodologies experimentals, lúdiques i participatives o l’organització de les activitats per grups reduïts i amb condicions adients.

Baixant a una escala més pràctica, quines característiques ha de tenir un programa per complir aquestes condicions? El principi bàsic és que sigui quelcom més que una juxtaposició d’activitats inconnexes. El programa, en conjunt, ha d’aportar a les activitats un valor afegit que no tindrien fora del programa, cosa que requereix:

- Que estigui dinamitzat per alguna persona que el coordini i el lideri.

- Que sigui variat.

- Que estableixi aliances amb l'entorn local.

- Implicar el personal de docència i educació que està en contacte diari amb l’infant a l’escola i que, per tant, poden fer una tasca de detecció de necessitats, d’interessos i d’orientació cap a les activitats.

- Que maximitzi les possibilitats d'accés fent una bona difusió sobre les activitats i eliminant les barreres econòmiques i burocràtiques.

Tot plegat evidencia que la implicació dels ajuntaments en l’organització d’un programa d’activitats extraescolars és clau ja que és l'engranatge que ha de facilitar la connexió de les activitats amb el teixit social del municipi. La Regidoria d’Educació (o de Joventut, d’Infància, etc.) ha de contribuir a dinamitzar-lo:

• Assessorant sobre els recursos educatius del territori que poden complementar millor els projectes dels centres educatius.

• Facilitant l’establiment de vincles de cooperació entre docents i referents dels recursos educatius de l’entorn.

• Ajudant a configurar el programa d’activitats educatives.

• Actuant com a ens contractant de les activitats si cal, o contribuir a la seva organització.

• Facilitant l’ús d’equipaments municipals (instal·lacions, materials, etc.), de centres educatius de primària fora de l’horari lectiu i d’altres espais públics per dur a terme les activitats.