ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les DesigualtatsDos de cada deu infants no gaudeixen d’oportunitats educatives fora escola, i el seu perfil social està majoritàriament associat a famílies amb dificultats econòmiques, baix nivell d’estudis i d’origen estrangerÉs evident, doncs, l'esbiaix socioeconòmic existent en les possibilitats d'accedir a aquest tipus d'educació no reglada i, per tant, de beneficiar-se dels seus efectes positius, que van des del desenvolupament cognitiu i social fins a la millora del rendiment educatiu
09/03/2023
Calen, doncs, més i millors polítiques que garanteixin la universalitat d’accés a oportunitats educatives fora escola amb l’objectiu de reduir la bretxa educativa i la polarització social, que s’està eixamplant des de fa uns anys. Per complir amb aquest objectiu és imprescindible que aquests programes incloguin mesures per superar els obstacles socioeconòmics i socioculturals existents, i que tinguin uns estàndards de qualitat adequats, com la formulació d’objectius educatius explícits i consensuats, la connexió amb el currículum competencial, l’ús de metodologies experimentals, lúdiques i participatives o l’organització de les activitats per grups reduïts i amb condicions adients.
Baixant a una escala més pràctica, quines característiques ha de tenir un programa per complir aquestes condicions? El principi bàsic és que sigui quelcom més que una juxtaposició d’activitats inconnexes. El programa, en conjunt, ha d’aportar a les activitats un valor afegit que no tindrien fora del programa, cosa que requereix:
- Que estigui dinamitzat per alguna persona que el coordini i el lideri.
- Que sigui variat.
- Que estableixi aliances amb l'entorn local.
- Implicar el personal de docència i educació que està en contacte diari amb l’infant a l’escola i que, per tant, poden fer una tasca de detecció de necessitats, d’interessos i d’orientació cap a les activitats.
- Que maximitzi les possibilitats d'accés fent una bona difusió sobre les activitats i eliminant les barreres econòmiques i burocràtiques.
Tot plegat evidencia que la implicació dels ajuntaments en l’organització d’un programa d’activitats extraescolars és clau ja que és l'engranatge que ha de facilitar la connexió de les activitats amb el teixit social del municipi. La Regidoria d’Educació (o de Joventut, d’Infància, etc.) ha de contribuir a dinamitzar-lo:
• Assessorant sobre els recursos educatius del territori que poden complementar millor els projectes dels centres educatius.
• Facilitant l’establiment de vincles de cooperació entre docents i referents dels recursos educatius de l’entorn.
• Ajudant a configurar el programa d’activitats educatives.
• Actuant com a ens contractant de les activitats si cal, o contribuir a la seva organització.
• Facilitant l’ús d’equipaments municipals (instal·lacions, materials, etc.), de centres educatius de primària fora de l’horari lectiu i d’altres espais públics per dur a terme les activitats.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.