ODS número 4: Educació de qualitat i ODS número 10: Reducció de les desigualtats

La segregació escolar és un dels grans, greus i persistent problemes del sistema educatiu català. Les xifres ho demostren: Catalunya té uns dels nivells de segregació escolar més alts d’Europa i alguns municipis han seguit empitjorant els darrers anys. I això, en un context en el que la recerca i les experiències municipals d’èxit han demostrat que reduir la segregació escolar és possible i que existeixen mesures bàsiques concretes per aconseguir-ho






17/04/2023

El moment de la programació de l’oferta educativa s’ha revelat com una finestra d’oportunitat clau per combatre aquest problema. Sense una oferta de places ajustada al nombre d’alumnes, la resta de mesures referents a la distribució d’alumnat vulnerable, la gestió equilibrada de la matrícula viva o les estratègies d’acompanyament a les famílies perden molta efectivitat. De la mateixa manera que quan creix el nombre d’alumnes cal crear noves places escolars si la previsió de nou alumnat disminueix és molt important reduir-les.

Actualment, el 24,2% dels centres escolars a Catalunya tenen baixa demanda. Es tracta de centres que a la preinscripció no arriben a omplir el 75% de les places que ofereixen. Aquestes places que queden vacants als centres menys desitjats són susceptibles d’omplir-se amb alumnes vulnerables que arriben durant la matrícula viva, provocant una concentració de l’alumnat vulnerable a centres menys desitjats, que ja eren complexos.

Malgrat això, molts municipis encara no han pres decisions per ajustar l’oferta de places escolars al nombre real d’alumnes. Una necessitat que s’anirà incrementant al llarg dels pròxims anys ja que les dades demogràfiques indiquen que la baixada de la natalitat s’està intensificant. Si no es prenen decisions al respecte, aquesta situació de sobreoferta agreujarà el nivell de segregació escolar.

Tot i que és el Departament d’Educació qui aprova la programació educativa la participació activa i estratègica dels Ajuntaments és fonamental per desplegar mesures desagregadores com la planificació ajustada de l’oferta. Els consistoris municipals han de fer una bona lectura de la previsió d’alumnes que hi haurà el curs vinent i acordar amb el Departament una oferta de places que s’adeqüi a aquestes necessitats. Per tant, cal considerar:

• La demanda potencial: nombre d’alumnes que, segons el padró municipal, començaran P3 o 1r d’ESO el curs següent i faran la preinscripció.

• La demanda real: cal fer un càlcul amb l’expectativa real de l’alumnat que resideix al municipi i que s’hi matricularà.

• Matricula fora de termini i matrícula viva: previsió del nombre d’alumnes que arribarà al municipi al llarg del curs i es matricularà en algun dels centres.

Però a més de programar una oferta ajustada és igualment important mantenir-la. Un municipi que compleixi amb aquesta recomanació tindrà més famílies que no entrin en la seva primera opció, especialment si hi ha centres molt desitjats. És possible que algunes famílies facin pressió per obtenir plaça a les seves primeres opcions encara que no hi hagi plaça. És important garantir capacitats d’orientació i acompanyament a les famílies per buscar una plaça escolar adequada dins de les opcions disponibles a l’oferta inicial respectant uns criteris mínims com una proximitat raonable al domicili i un projecte educatiu que s’adeqüi a les seves preferències.

El fet de tenir famílies que no són admeses en la primera opció és una situació natural d’una xarxa educativa ajustada i equilibrada. Si finalment es modifica la programació de l’oferta de places només per desitjos d’algunes famílies, s’aconseguirà un efecte invers a l’esperat: els centres més desitjats estaran plens i els centres menys desitjats hauran sortit amb una ràtio baixa i tindran moltes vacants que possiblement, acabaran omplint-se amb matrícula viva i augmentant la complexitat del centre. Per altra banda, en cas que resultés que la demanda en preinscripció ha estat superior a l’oferta prevista i calgués obrir un grup "bolet”, és recomanable obrir-lo tenint en compte criteris desagregadors, tractant que aquesta nova obertura no accentuï la concentració d’alumnat més benestant en un mateix centre.