Reial decret llei 4/2023, d’11 de maig, publicat al BOE número 113, de 12 de maig de 2023

12/05/2023

El reial decret llei té per objecte establir mesures de suport als titulars d'explotacions agràries que han vist agreujada la seva situació pel context climatològic de sequera i elevades temperatures, que s'ha sumat a la greu situació generada per la guerra d'Ucraïna, per a d'aquesta forma contribuir a garantir la seguretat alimentària i a la correcció dels desequilibris del mercat.. A més, el present reial decret llei té per objecte pal·liar els greus i imprevisibles danys derivats de la sequera mitjançant l'establiment de mesures de gestió i de suport per als proveïments i regadius situats en els àmbits territorials afectats per la sequera l'any 2023, així com la identificació de determinades actuacions d'execució immediata i prioritàries necessàries per a afrontar amb immediatesa els problemes derivats de la sequera.

De la mateixa manera, s'incorporen determinades mesures en matèria de transports i de seguretat laboral.

  • En primer lloc, es disposa un conjunt de mesures de suport i ajudes directes per al sector agrari, contingudes en el títol I. En aquest sentit, s’aprova una ajuda extraordinària i per una sola vegada per a pal·liar els efectes de la sequera, complementària a les pòlisses ja contractades de produccions que actualment estan sofrint els efectes de la sequera. En l'àmbit de l'assegurança agrària afecta a les pòlisses contractades en els mòduls d'assegurament amb cobertura de sequera (mòduls 1,2 i 3) de cultius de secà amb rendiments assignats (cultius herbacis extensius, una de vinificació, ametller i avellaner, olivar, blat de moro farratger de secà, alfals de secà i remolatxa sucrera), i a les pòlisses contractades de l'assegurança de compensació per pèrdua de pastures l'import de les quals serà el resultant d'obtenir la diferència entre el 70% del cost de l'assegurança i la suma de les subvencions estatal i autonòmica atorgades, amb la finalitat d'arribar al màxim permès per l'actual normativa europea d'ajudes d'Estat.

I també s’aproven altres mesures, a títol excepcional, que complementin l'acció de les assegurances agràries amb vista a minorar les conseqüències en l'economia de les explotacions agràries afectades. Aquestes mesures es concreten en un conjunt de mecanismes destinats a reforçar la solvència empresarial i l'accés al crèdit, de manera que es millorin les condicions de finançament del sector agrari en un moment capital per a la seva supervivència. Així mateix, també s’aproven tres ajudes directes amb la finalitat de subvenir les despeses i pèrdues en què els agricultors i ramaders han incorregut, de manera que s'asseguri la viabilitat de les seves explotacions en el curt termini. Finalment, la falta de pluja i el descens de les reserves d'aigua estan afectant greument els cultius, si bé de manera diferent en funció del tipus de cultiu i de la seva situació geogràfica. Aquesta diversitat de situacions, moments i opcions productives en el conjunt dels cultius de regadiu, que no es veuen afectats al mateix temps per la situació de sequera, aconsella establir en el present reial decret llei els instruments per a intervencions immediates en les pròximes dates, segons es vagin coneixent amb precisió els danys en cada tipus de cultiu i àmbit territorial es puguin anar concretant.

  • En segon lloc, la norma inclou un conjunt de mesures de caràcter fiscal en suport del sector primari, greument afectat per la sequera i les tensions dels mercats internacionals. Així, la present norma recull mesures de naturalesa tributària que alleugereixen la càrrega fiscal de les explotacions afectades. D'aquesta manera, respecte de l'Impost sobre Béns immobles s'incorpora una exempció de les quotes de l'Impost sobre Béns immobles de naturalesa rústica a favor dels béns immobles que siguin propietat dels titulars d'explotacions agrícoles o ramaderes, i que estiguin afectes al desenvolupament de tals explotacions.
  • En tercer lloc, s'incorporen mesures de flexibilització en matèria de Política Agrícola Comuna i d'ordenació sectorial.
  • En quart lloc, s'incorpora un conjunt de mesures en matèria d'aigües en el títol II, que permetin fer front a la situació de sequera, així com energètiques que millorin les condicions productives. Amb aquest reial decret llei s'adopten, d'una banda, mesures d'exempció tributària per a pal·liar els impactes econòmics produïts per la sequera i l'escassetat conjuntural. D'altra banda, també s'adopten les mesures administratives necessàries per a corregir o mitigar aquesta situació mitjançant la limitació i restricció dels aprofitaments, de manera equitativa i solidària entre tots els sectors afectats.

Així es realitzen modificacions normatives per a adaptar la regulació espanyola a la normativa europea. És per tant urgent, donada la situació de sequera existent i la imminent aplicació del Reglament (UE) 2020/741, incorporar en el text refós de la Llei d'Aigües un nou capítol III del títol V, «De la reutilització de les aigües», que recull aquells preceptes que garanteixen la consistència del text refós de la Llei d'Aigües amb el citat Reglament i impulsen la reutilització d'aigües residuals regenerades per a millorar les garanties de subministrament i el compliment dels objectius ambientals de la planificació hidrològica.

En aquest sentit, la reutilització de les aigües regenerades s'entén com un mitjà per a promoure l'economia circular i els recursos hídrics no convencionals, incrementar la seguretat hídrica, i reforçar l'adaptació al canvi climàtic, per a això resulta imperatiu que l'aigua regenerada sigui considerada un recurs i que les assignacions i reserves dels volums d'aigua regenerada necessaris per a atendre els diferents usos estiguin establertes en el pla hidrològic de cada demarcació hidrogràfica.

Es determina que l'ús de l'aigua regenerada requerirà concessió administrativa o la modificació de característiques d'una concessió existent, que la seva producció i subministrament estarà sotmesa a autorització que inclourà un condicionat basat en el Pla de gestió del risc de les aigües regenerades; que es puguin establir condicions d'abocament més rigoroses quan sigui necessari per a afavorir la reutilització de les aigües evitant el seu desaprofitament; que els costos addicionals associats a la reutilització d'aigües en aquestes situacions podran ser assumits per les Administracions o altres entitats que resultin beneficiades per la substitució i que la reutilització pugui ser incentivada econòmicament mitjançant la reducció del cànon de control d'abocament. A més, les Administracions públiques podran concedir ajudes al concessionari d'aigües regenerades quan es tracti de substituir totalment o parcialment recursos actualment utilitzats d'acord amb el pla hidrològic i això contribueixi a aconseguir els objectius mediambientals de les masses d'aigua o a l'optimització de la gestió dels recursos hídrics.

Es modifica l'article 41 del text refós de la Llei d'Aigües referit a l'elaboració dels plans hidrològics de conca. Aquesta reforma ve motivada per la necessitat d'adequar les regles que aquest article fixa, fet que ha de materialitzar-se abans d'iniciar els treballs de revisió dels vigents plans hidrològics per al quart cicle de planificació, la qual cosa haurà de produir-se, a tot tardar, l'1 de gener de 2024, per a adequar-se al calendari comú de la Unió Europea i actuar conforme estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 35/2023, de 24 de gener, pel qual s'aprova la revisió dels plans hidrològics de les demarcacions hidrogràfiques del Cantàbric Occidental, Guadalquivir, Ceuta, Melilla, Segura i Xúquer, i de la part espanyola de les demarcacions hidrogràfiques del Cantàbric Oriental, *Miño-*Sil, Duero, Tajo, Guadiana i Ebre.

D'altra banda, es modifica l'article 113 del text refós de la Llei d'Aigües relatiu al cànon de control d'abocaments. En primer lloc, es descompta de l'import del cànon el volum d'aigua que hagi estat efectivament reutilitzat, fomentant d'aquesta manera la reutilització d'aigües residuals depurades. En segon lloc, s'eleva el coeficient de majoració del preu bàsic a 5, amb la finalitat de desincentivar els abocaments sense tractament adequat, l'impacte del qual en les zones protegides s'intensifica especialment durant les situacions de sequera.

  • En cinquè lloc, en matèria de transports s'incorpora un títol III, compost per dos capítols.En el primer capítol es recull la regulació sobre la reducció del preu dels bitllets per a joves en els serveis de transport públic col·lectiu terrestre de competència estatal durant el període estival de 2023. S'estableixen els requisits que han de reunir les persones per a accedir als descomptes establerts en aquest capítol, així com les dates del viatge, que es fixen entre el 15 de juny de 2023 i el 15 de setembre de 2023. A l'efecte d'acreditar el compliment d'aquests requisits, s'estableix que els possibles beneficiaris dels descomptes hauran de registrar-se en la web del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, d'acord amb el que s'estableixi per resolució de la persona titular de la Secretaria d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Les restants condicions s'establiran per resolució de la persona titular de la Direcció General de Transport Terrestre del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. S'estableixen els descomptes aplicables als joves en el preu dels bitllets senzills i d'anada i volta en els serveis de transport ferroviari de viatgers de mitjana distància, inclosos els serveis de proximitat, prestats sobre la xarxa convencional i la xarxa d'ample mètric, així com en els serveis AVANT. Així mateix es regulen els descomptes per a joves en els serveis comercials de transport ferroviari de viatgers prestats sobre la Xarxa Ferroviària d'Interès General. En aquest cas, serà voluntari per a les empreses ferroviàries l'aplicació dels descomptes, havent de comunicar a la Direcció General de Transport Terrestre del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana la seva decisió d'aplicar-los en el termini de 10 dies des de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei. Per a finançar les compensacions per la reducció d'ingressos derivada de l'aplicació dels descomptes, s'aproven dos crèdits extraordinaris en el pressupost del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. També s'estableixen els descomptes per a joves en el període estival en els serveis públics de transport regular de viatgers d'ús general per carretera de competència estatal, i aprova un crèdit extraordinari en el pressupost del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a finançar les compensacions als concessionaris dels serveis i les obligacions d'informació, comunicació, visibilitat i publicitat que han de complir els operadors de transport que apliquin els descomptes regulats en aquest reial decret llei. El capítol II es compon d'un únic article que recull la reducció del preu de la passi Interrail per a joves sempre que s'adquireixi a través de Renfe Viatgers SME S. a. durant el període estival de 2023. Interrail és una passi personal i intransferible, que pot ser adquirit i utilitzat per persones residents legalment a Europa i que permet viatjar amb tren per 33 països europeus o amb vaixell (entre Itàlia i Grècia).
  • Finalment, s'incorpora una sèrie de mesures de caràcter laboral i de Seguretat Social.Així, es modifica el Reial decret 486/1997, de 14 d'abril, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball, establint l'obligació concreta de preveure mesures adequades enfront de riscos relacionats amb fenòmens meteorològics adversos, inclosa la prohibició de desenvolupar determinades tasques durant les hores del dia en les quals aquests concorrin, resultant obligatòria l'adaptació de les condicions de treball, inclosa la reducció o modificació de les hores de desenvolupament de la jornada prevista quan l'Agència Estatal de Meteorologia o, en el seu cas, l'òrgan autonòmic corresponent en el cas de les comunitats autònomes que comptin amb aquest servei, emeti avís de fenòmens de nivell taronja o vermell i les mesures preventives anteriors no garanteixin la protecció de les persones treballadores.

El reial decret llei entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al BOE.