ODS número 11. Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides
Tot i que les àrees metropolitanes són un nivell d’administració que gestiona cada vegada més competències que estan estretament associades amb la vida quotidiana dels ciutadans i ciutadanes, el concepte d’eleccions metropolitanes és quelcom que, de moment, ens sona molt estrany
En canvi a Europa hi ha moltes àrees metropolitanes en les que la ciutadania ja fa anys que escull directament els seus representants
12/06/2023
Quines característiques presenten aquestes eleccions
metropolitanes? Per esbrinar-ho el text explora les similituds i diferències de
models electorals en àrees metropolitanes de França, Alemanya i el Regne Unit.
A partir d’algunes característiques dels sistemes electorals
metropolitans analitzats, com per exemple, quin és l’òrgan que s’elegeix
directament, la família electoral o tipologies de circumscripcions… L’informe
ho resumeix en una classificació de quatre models electorals metropolitans:
1.Presidencialisme metropolità: àrees metropolitanes on només
l’alcalde metropolità és d’elecció directa.
2.Parlamentarisme metropolità localista: àrees on el Consell
s’elegeix a través del vot en els municipis i els consellers metropolitans són
alhora regidors municipals.
3.Parlamentarisme metropolità consolidat: àrees on el
Consell s’elegeix de manera independent dels municipis, per exemple, amb
circumscripcions pròpies, i alguns consellers tenen mandat únic.
4. Govern metropolità integral: àrees on tant l’alcalde com
el Consell són d’elecció directa.
Si bé la figura de l'alcalde metropolità d'elecció directa
ha centrat els debats al voltant de la democratització dels governs
metropolitans, realment no es tracta del model més estès. A l'entorn europeu,
el consell metropolità és l'òrgan d'elecció directa més comú, en alguns casos
conjuntament amb l'alcalde (GLA i Hannover). Només les Combined Authorities
angleses tenen un model d'alcalde metropolità.
Però més rellevant que l'arquitectura de govern és la
influència real del món local en els sistemes de govern i electorals
metropolitans. L'existència de models que afavoreixen la representació local
als òrgans de govern metropolità i d'altres que propicien la representació
metropolitana autònoma demostren concepcions diferents de la governança
metropolitana. D'una banda, els models que prioritzen l'escala local es podrien
emmarcar en una concepció de la governança metropolitana que, si bé es basa en
la cooperació municipal i el respecte al principi d'autonomia local, el metropolità
s'entén com un nivell de govern supeditat al municipal i, per tant, depenent
dels interessos locals. En canvi, aquells models que afavoreixen la
representació metropolitana avancen cap al reconeixement de l'escala
metropolitana com un espai polític autònom i cap a un millor encaix entre la
ciutat funcional i les polítiques que s'hi desenvolupen.
Sigui com sigui, en un moment d'expansió demogràfica i
competencial de les àrees metropolitanes, el debat i l'avenç del coneixement en
aquest camp ha de donar suport al desenvolupament de dissenys institucionals
que uneixin la provisió efectiva de serveis amb el reforçament de la
legitimitat democràtica.